Loven om fartsovertredelse må endres slik at boten tilsvarer bilens verdi. DI Bilbranchen foreslår dette, og justisministeren legger opp til en mote.
Galskapsloven har nå vært i kraft i over tre år. Men justeringer må til. Det mener DI Bilbrachen.
I et brev sendt sammen med DI Transport foreslår organisasjonen en rekke lovendring. Og noe kan tyde på at justisminister Peter Hummelgaard ikke er helt blind for slikt.
Hummelgaard har uansett skrevet under på organisasjonenes brev og forslag, og har kalt bransjeorganisasjonene inn til møte.
Dette skriver bransjeorganisasjonene i en pressemelding .
LES OGSÅ: På ett år er antallet branner i elbiler doblet i Danmark
Det er flere forslag i brevet, men et av de mest sentrale er at konsekvensen for galskapskarusellen må endres. Det må, hvis det er opp til bransjeforeningene, ikke lenger gå utover uskyldige bilister om noen andre kjører gale i bilen deres.
– Det er behov for å gjøre noe annerledes, når man i flere tilfeller kan tørke regningen og straffen av på andre.
– Vi mener at dersom loven skal ha nødvendig effekt, må det være føreren av bilen og ikke eieren som betaler for bilens verdi i form av bot, sier Karsten Lauritzen, filialdirektør i DI Transport.
På den annen side har ikke regjeringen tidligere vært uvillig til å faktisk rette det motsatte til å stramme inn dagens lovverk. Les mer om det her.
Tilbake i DI mener de at enda mer kan gjøres for å få slutt på galekjøringen. Men for at det skal skje, vil organisasjonen få bruke en rekke verktøy.
– Vi i bransjen kan spille en enda større rolle i kampen mot karusing, men det krever justeringer av loven.
– Først og fremst foreslår vi boder tilsvarende bilens verdi i tilfeller hvor sjåføren ikke eier bilen.
– Vi savner også flere og mer effektive verktøy i hverdagen for å screene for potensielle gale sjåfører ved utleie eller utlån av biler til demokorseller, sier filialdirektør for DI Bilbranchen, Thomas Møller Sørensen.