Du må tenke på det. I hvert fall hvis du kjører Norge rundt i elbil på søndager. Her er det ekstremt dyrt å lade.
Sommerens soloferie kan gjerne gå nordover, for eksempel til Norge.
Selv om FDM nettopp har påpekt at dieselbilen faktisk er billigere enn elbilen når den skal sørover. Vel, ikke så veldig mye, men dieselbilen er tross alt billigere.
Uansett hvor du kjører i sommer, må du som bilist være klar over prisen. Dette gjelder spesielt de i elbiler. Utenfor landets grenser må de såkalte roamingprisene, kjent fra mobilbruk i utlandet, tas i betraktning.
Men det er ikke alt. En undersøkelse fra Norske Motor viser at lynlading på veien er uhyrlig dyrt. Altså fra en offentlig ladestasjon.
LES OGSÅ: Legendariske Mercedes gjenoppstår med V6-motor og minst 450 hk
Og prisen pr kWh er spesielt glad i å stikke av på søndager. For mens strømmen hjemme fra stikkontakten skal telles i timer pr kW, vi snakker om kroner på lynladestasjoner. På søndager gjør det ekstra vondt å reise.
Ifølge Motor nærmer prisen seg 7 norske kroner – det tilsvarer 4,6 danske kroner – pr kWh de siste dagene i uken ved de offentlige lynladerne.
Media skriver at man som elbileiere derfor kun bør stikke innom en lynlader på søndager dersom bilen virkelig trenger strømmen.
I mange tilfeller er strøm like dyrt som diesel, ifølge en annen norsk studie.
– Med dagens ladepris er det like dyrt å lade en elbil som det er å fylle dieselbil, sier folkene bak. Les mer om det her .