Japanske Kawasaki vil kunne tilby sine kunder en motorsykkel som brenner hydrogen på 2030-tallet.
Hydrogenbrennende motorsykler er ikke lenger unna i fremtiden enn Kawasaki tror serieproduksjon kan gjøres tidlig på 2030-tallet.
Prototypen som allerede cruiser rundt er basert på den bensindrevne Ninja H2 med en 998cc firesylindret motor. Motoren er imidlertid modifisert slik at den brenner hydrogen i stedet for bensin.
Kawasaki plasserer selve hydrogentankene foreløpig bak på motorsykkelen, slik at den ser ut som vanlige sekker til oppbevaring, som allerede finnes på ulike turmotorsykler.
Motorsykkelmerket viste nylig frem prototypen på Suzuka-banen i Japan for et åtte timer langt langdistanseløp. Dog uten at den ombygde H2 deltok i løpet.
Selve prosjektet startet i mars 2023, og japanerne mener de allerede er så langt fremme med utviklingen at en serieprodusert versjon vil være tilgjengelig for kjøp allerede i begynnelsen av neste tiår.
CO2-utslippene er også begrenset. Faktisk sier japanerne at det meste av det som forlater ekskrementen ikke er annet enn vann.
Kawasaki er ikke alene om å leke med ideen om å brenne hydrogen. Toyota tester også ideen. Bare på fire hjul. Bilmerket viser seg også med filtre som kan fange opp CO2 direkte fra trafikken. Les mer om det her .
Tilbake i motorsykkelland ved Kawasaki er de imidlertid også forsiktige med målet om en serieproduksjon. Lanseringen av den hydrogendrevne MC-en vil, sier japanerne, avhenge av utrulling av hydrogenstasjoner og lover i de enkelte landene.
Hydrogenstasjoner er litt vanskelige. I hvert fall her hjemme. I september 2023 stengte den siste offentlig tilgjengelige hydrogenstasjonen i Danmark.