Den nye Volkswagen ID.3 GTX skulle være et elektrisk svar på Golf GTI. Men elbilen er både tregere og dyrere enn bensinbilen.
Det er flere grunner til å velge en Golf GTI fremfor en ID.3 GTX. Elbilen er både tregere og dyrere enn bensinbilen.
Uten skatt starter en ID.3 GTX fra 50 795 euro i Tyskland. Til sammenligning er en Golf Mk. 8,5 GTI Clubsport kan hentes for 48 075 euro.
GTX yter 286 hestekrefter, og det tar 5,9 sekunder å gå fra 0 til 100 km/t. Til sammenligning er den rimeligere GTI Clubsport god for 301 hestekrefter og en 0 til 100 km/t-tid på 5,6 sekunder. Videre er ID.3 GTX begrenset til 180 km/t.
Klubbsporten går først tom for kraft ved 270 km/t. Men med de riktige hakene lagt til tilleggsutstyrslisten vil Volkswagen heve toppfarten på elbilen til 200 km/t.
LES OGSÅ: EU vil forby bensinbilen med e-fuel, advarer BMW
Noe helt annet er at ID.3 kan ha mye kortere levetid enn både Golf GTI og Clubsport-versjonen. Volkswagen vurderer å holde liv i den bensindrevne Golfen til minst 2035. Les mer om den her.
I tillegg tar Volkswagen nå 500 milliarder kroner fra en pool som ellers ville blitt brukt til å utvikle kun elbiler. Gruppen har innsett at bilistene i økende grad ser etter noe helt annet å kjøre i. Nemlig hybridbiler.
Samtidig lyver ikke salgstallene. I markeder uten statlig tilskudd har elbilen vanskelig for å klare seg. I Europas største marked for nye og brukte biler – nemlig i Tyskland – har salget av elbiler kollapset for 7. måned på rad.
Hjemme ser det helt annerledes ut på grunn av statstilskudd. Mer enn annenhver ny bil går nå på strøm i en eller annen form. Men én type elbil har helt forsvunnet fra salgsstatistikken. Les mer om det her .