Eva Johannesens brukte Citroën C1, som hun betalte 69.000 kroner for, er død. FDM mener det er Citroëns feil. Men bilmerket nekter å hjelpe.
Eva Johannesen har en Citroën C1 med 1,2-liters PureTech-motor fra 2017 – betjent etter forskriften og med 'det er en fin liten bil' på veien fra kontrolløren. Hun kjøpte bilen for tre år siden.
Eller det vil si – Eva hadde en Citroën C1, som hun kjøpte for tre år siden. Hun har solgt bilen til en mekaniker. Og det med knust motor.
Det forteller hun i en epost til Boosted-redaksjonen. Eva Johannesen er virkelig lei seg over behandlingen hun mener hun fikk av Citroën i Danmark.
I mars 2023 vil Evas bil få skiftet registerreim i tide og i henhold til forskriftene på et autorisert Citroën-verksted. Mekanikeren som gjorde jobben mente også at vifteremmen må skiftes, så det blir det.
LES OGSÅ: VW ville ha 70.000 kroner fra Hans – nå er regningen forsvunnet
I slutten av juli 2024 omkom bilen med en svært metallisk lyd da Eva kom brølende med i 30-40 kilometer i timen.
Eva Johannesen fikk vite på verkstedet hvor bilen er tauet. Her tror man at vifteremmen har hoppet av og i ettertid blitt dratt rundt av tannremmen, som har knust alt fra stempler til veivaksel.
En ny motor, får Eva vite, vil koste henne 48.000 kroner. En brukt kunne ikke skaffes av ukjente årsaker. Eva fikk til og med tauet bilen ut til et annet verksted, noe som bekrefter mistanken – bilen er død. Det er i hvert fall motoren.
– Jeg fikk skiftet registerreim ved 50.000 kilometer, allerede ved 33.000 kilometer. Rundt 8.000 kilometer senere sto jeg med en bil som bare hadde 42.300 kilometer og trengte ny motor, forteller hun.
Hos FDM mener de ifølge Eva Johannesen at vifteremmen enten har vært defekt eller montert feil i bilen hennes. Evas problem er bare at bevisbyrden er hennes og at det ikke er noe av stroppen igjen.
Hos Citroën i Danmark, hvis verksted har betjent Evas bil, er det rett og slett ikke noe å se etter. Faktisk avviser de, ifølge Eva Johannesen, saken blankt.
– Jeg vet godt at det økonomisk ikke er noe å komme etter, siden jeg har solgt bilen. Men jeg synes rett og slett det er så elendig at du bare sier: Det er ikke vårt problem, sier den nå tidligere C1-eieren.