Stellantis kan betale 272 millioner DKK i lønn per år til konsernsjefen. På fabrikkgulvet henger det imidlertid så mye at 2500 ansatte nå blir sagt opp.
Stellantis' direktør Carlos Tavares står godt nok i spissen for verdens fjerde største bilkonsern, men det er en gruppe som lider.
For selv om Tavares har fått økt egen lønn med 56 prosent, sparker han nå flere tusen ansatte. Kunngjøringer fra flere medier – blant annet CNBC – er så nøyaktige.
I følge medieopplysninger sparker Stellantis nå hele avdelingen mot amerikanske RAM, som inntil nylig satt sammen pickupen RAM 1500 Classic. Det dreier seg om 2.450 stillinger.
Permitteringene skyldes at modellen fases ut. Etter permitteringene, som går utover de første ansatte frem til oktober, vil det være drøyt 1200 ansatte igjen ved RAM-fabrikken i byen Warren, som ligger like ved det tidligere bilsenteret i Detroit i delstaten Michigan.
LES OGSÅ: Motor død av feil sier FDM – Citroën nekter å hjelpe Eva
Den nye permitteringsrunden er bare den siste i en lang rekke av nedskjæringer og innstramminger som Stellantis har gjennomgått. Tidligere har gruppen også sparket tusenvis av kontorarbeidere i USA.
Carlos Tavares ønsket ikke å kommentere historien. Men for rettferdighetens skyld skal det nevnes at han ikke er den eneste administrerende direktøren som for tiden foretar drastiske kutt.
Ford er en annen amerikansk gigant som også tar farvel med sine ansatte i stor stil. Blå. ved fabrikken i Tyskland, som Boosted allerede i 2021 kunne fortelle at merket ville stenge. Noe som den danske importøren forsøkte å benekte.
Siden har det imidlertid kommet frem at en kinesisk kjøper hoppet ut av en kjøpsavtale i siste øyeblikk. Og snart skal fabrikken, som ligger i byen Saarlouis, produsere noe helt annet enn biler. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!