Det blir ikke noe som heter forbud mot nye diesel- og bensinbiler fra nyttår i Norge. Kanskje fordi det er rikelig. 92 prosent av alle nye biler i Norge går på strøm.
92 prosent av alle nye biler i Norge går nå på strøm.
Og dette selv om elbiler – og selv fra politisk hold – er fratatt flere av fordelene som ellers ville fått nordmenn til å velge dem. Les mer om det her .
For selv om juli 2024 var den dårligste måneden for nybilsalg i Norge på mer enn 30 år, tynget elbilene tungt. Av de estimerte 6.456 bilene som ble solgt i juli, går 5.933 av dem utelukkende på strøm.
Det viser tall fra myndigheten Statens Vegvesen .
De rene bensin- og dieselbilene kan bare stige over en markedsandel på 3 prosent dersom man legger salget sammen.
LES OGSÅ: Plug-in hybrid slår verdensrekord – dekker 2100 km på én tank
Når det ikke har kommet flere nye biler i Norge den siste tiden, skyldes det ifølge flere eksperter en generell økonomisk usikkerhet. En usikkerhet som allerede har kostet livet til en av landets største bilforhandlere.
Blå. fordi det har blitt mye vanskeligere for nordmenn generelt å låne til ny bil. Og de som har fått lån betaler så mye i renter at noen knekker nakken og i realiteten ikke har råd i det hele tatt.
Det siste året viser tydelig hvor mye bilsalget har gått ned. Nordmenn kjøper 14 prosent færre nye biler enn for bare ett år siden. Ser man på Norden som et enkelt marked, er det faktisk bare i Danmark bilsalget går frem.
Deler av den forklaringen må finnes i den massive oppslutningen om elbilen. Og ifølge SVM-regjeringen kan det være enda flere på vei. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!