På grunn av manglende statlig støtte har elbilene det tøft i Tyskland for tiden. Nå gir svenske Hedin Mobility Group opp og trekker seg som BYD-importør.
Svenske Hedin Mobility Group vil ikke lenger selge BYDs biler i Tyskland. Den oppgaven går i stedet tilbake til kineserne selv.
Nærmere bestemt kunngjør den tidligere importøren at den har solgt nybilvirksomheten og lageret av reservedeler – og handelen med dem – tilbake til BYDs tyske datterselskap, BYD Automotive GmbH.
Offisielt er det ikke fordi BYD selger dårlig i Tyskland at svenskene nå kaster inn håndkleet. I stedet mener Hedin-direktør Anders Hedin at grunnlaget for BYDs virksomhet nå er lagt.
– De siste to årene har vi jobbet sammen med BYD for å utvikle det tyske markedet. Grunnlaget er nå lagt for å øke volumet.
– Avtalen inkluderer også en overføring av driften av de to pionerbutikkene i Stuttgart og Frankfurt, som drives av Hedin Mobility Groups tyske detaljhandelsavdeling.
– Og vi ser frem til å fortsette denne reisen i Tyskland sammen med BYD som forhandler, sier Anders Hedin, administrerende direktør i og grunnlegger av Hedin Mobility Group.
Hvis det ender med at BYD trekker seg helt ut av Tyskland, vil de ikke være de første kineserne som setter sin fot i Europa. Noen merker knekker bare nakken her.
HiPhi, som ellers var svært lovende og overraskende vant en streng rekkeviddetest, har nylig annonsert at morselskapet Human Horizons er i så alvorlige økonomiske problemer at produksjonen av biler ikke vil startes opp igjen etter et år med dvale.
Og i mai kom det frem at også kinesiske Great Wall Motors stenger hovedkvarteret i München og forsvinner fra Europa. Det koster 100 ansatte jobbene deres. Les mer om det her .
BYD står alene i et marked som nå har kollapset for syvende måned på rad. Mangelen på statlig støtte gjør at tyskere i større grad velger elbiler.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!