Bilimportor flykter – selger BYD-selskap til BYD

På grunn av manglende statlig støtte har elbilene det tøft i Tyskland for tiden. Nå gir svenske Hedin Mobility Group opp og trekker seg som BYD-importør.

Svenske Hedin Mobility Group vil ikke lenger selge BYDs biler i Tyskland. Den oppgaven går i stedet tilbake til kineserne selv.

Nærmere bestemt kunngjør den tidligere importøren at den har solgt nybilvirksomheten og lageret av reservedeler – og handelen med dem – tilbake til BYDs tyske datterselskap, BYD Automotive GmbH.

Offisielt er det ikke fordi BYD selger dårlig i Tyskland at svenskene nå kaster inn håndkleet. I stedet mener Hedin-direktør Anders Hedin at grunnlaget for BYDs virksomhet nå er lagt.

– De siste to årene har vi jobbet sammen med BYD for å utvikle det tyske markedet. Grunnlaget er nå lagt for å øke volumet.

– Avtalen inkluderer også en overføring av driften av de to pionerbutikkene i Stuttgart og Frankfurt, som drives av Hedin Mobility Groups tyske detaljhandelsavdeling.

– Og vi ser frem til å fortsette denne reisen i Tyskland sammen med BYD som forhandler, sier Anders Hedin, administrerende direktør i og grunnlegger av Hedin Mobility Group.

Hvis det ender med at BYD trekker seg helt ut av Tyskland, vil de ikke være de første kineserne som setter sin fot i Europa. Noen merker knekker bare nakken her.

HiPhi, som ellers var svært lovende og overraskende vant en streng rekkeviddetest, har nylig annonsert at morselskapet Human Horizons er i så alvorlige økonomiske problemer at produksjonen av biler ikke vil startes opp igjen etter et år med dvale.

Og i mai kom det frem at også kinesiske Great Wall Motors stenger hovedkvarteret i München og forsvinner fra Europa. Det koster 100 ansatte jobbene deres. Les mer om det her .

BYD står alene i et marked som nå har kollapset for syvende måned på rad. Mangelen på statlig støtte gjør at tyskere i større grad velger elbiler.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Ford er fornærmet: Ingen stotte til elbiler er ‘unfair’

Når politikerne først har bestemt seg for å støtte...

Rolls-Royces nye 26,8-liters V12 har 2222 hestekrefter

12V2000 M96Z er kanskje et langt navn, men bak...

USA slår fast: Alle må bygge en Ford Mustang ‘Eleanor’

Retten har avgjort: Den ikoniske Eleanor Ford Mustangen fra...

Tesla skal levere seg selv til kunden – nå tror Anders endelig på det

Tesla-sjefen lover at nye biler snart vil kjøre direkte...

Eksperter: Branntepper får elbiler til å eksplodere

Både amerikanske og danske branneksperter advarer sterkt mot bruk...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...