Bare fordi elbiler har andre vedlikeholdsbehov enn diesel- og bensinbiler, betyr det ikke at de er rustfrie, advarer bransjen.
Antallet elbiler i Danmark har passert 300.000. Men det betyr ikke at bilene kjører vedlikeholdsfritt. Tvert imot.
Bremsene er spesielt sårbare, sier eksperter.
Forklaringen er enkel: Mange elbiler kan kjøres på gasspedalen alene. Nedbremsing av bilen gjøres vanligvis ved å regenerere bremseenergien.
Men det er lurt å trykke på bremsepedalen og dermed aktivere både bremser og skiver på bilen. Bare en gang i blant.
– For eiere av el- og hybridbiler er det viktig å bremse skikkelig fra tid til annen for å holde de fysiske bremsene i god stand.
– Minst en gang i uken bør du bremse hardt og la de fysiske bremsene virke. Det er en av de viktigste og kanskje enkleste handlingene en bileier kan gjøre for å vedlikeholde bilen, sier Harald Nordseth, bilservicesjef i Vianor, til Norsk TV2 .
En annen ting er at elbiler faktisk gjør det dårlig med tanke på sikt. Du trenger ikke reise til Norge for å se det.
Et utdrag av data fra det danske trafikktilsynet, som FDM har fått tilgang til, viste tidligere i år at nesten hver fjerde av den ellers populære Tesla Model 3 blir skrotet til kontroll. Og dette er allerede når bilene bare er 4 år gamle og står foran sin første periodiske kontroll noensinne.
At Tesla Model 3 ikke gjør noe godt inntrykk i danske utstillingslokaler betyr ikke at de andre elbilene er mye bedre.
Både Skoda Citigo, som er en del av VW UP-trillingen, Nissan Leaf og Peugeot e-208 er på den kjedelige topp 10 av populære elbiler som oftest feiler ved første øyekast. Les mer om det her .
Noe annet folk i elbil må forholde seg til er dyre reservedeler. Denne uken har det kommet frem at flere elbiler, spesielt kinesiske, blir skrotet fordi reservedelene til dem er for dyre.
Uansett er delene så dyre at det er bedre å skrote bilene og kjøpe noe nytt. Flere bileiere og verksteder kan fortelle om svært dyre deler med lang leveringstid. For eksempel koster en bakluke til kinesiske E-HS9 over 20.000 danske kroner.