Alfa Romeo selv avviser at dette er tilfelle. Men 2,9-liters V6 ble utviklet av en Ferrari-mann. Og nå overlever den.
Alfa Romeo bukker nå etter for presset fra kundene. For ikke bare overlever forbrenningsmotoren; den Ferrari-utviklede 2,9-liters V6-motoren vil forbli i modellutvalget.
Alfa Romeo selv vil gjerne bagatellisere avgjørelsen, som i et nytt intervju er basert på 'kundenes etterspørsel'.
Men realiteten er at Alfa Romeo sannsynligvis ikke har noe valg. Derfor ble også beslutningen om å kun bygge elbiler frafalt igjen. Les mer om det her.
690T-motoren ble utviklet av samme mann som skapte Ferrari F154 3,9-liters V8-motor. En motor som finnes i alt fra GTC4 Lusso til California T.
Den 'strupede' saken som Alfa bruker har i dag 512 hestekrefter og 600 Nm. Og det er noe kundene bør be om.
Kundene bryr seg ikke om elbiler – så nå overlever Alfas Ferrari-motor
Selv om modellen den er mest kjent for å være i – nemlig Giulia Quadrifoglio – er på vei mot pensjonisttilværelsen.
I et intervju med mediet Car tror Cristiano Fiorio, Alfa Romeos kommunikasjonssjef, at V6-motoren vil overleve.
– Personlig ser jeg ikke en elektrisk Quadrifoglio for meg. Jeg ser en Quadrifoglio, som har lyden av en ekte forbrenningsmotor. Slik det er nå.
– Kanskje vil ting endre seg om fem år. Men slik det er nå burde Quadrifoglio for meg – for oss – være noe med en brølende lyd, sier han.
At Alfa Romeo ikke forlater forbrenningsmotoren, nå som søstermerket Dodge på mange måter ble tvunget til å skrinlegge V8-motoren, skyldes det italienske merkets kunder.
De – altså kundene – vil rett og slett ikke ha elbiler.
– Derfor må vi fortsette å gi kundene det de vil ha, sier Cristiano Fiorio.
Fiorio sa bemerkelsesverdig nok ikke spesifikt at 2,9-liters V6-motoren ville fortsette i sin nåværende form, men han kom nær.
På spørsmål om hvilken motor en Quadrifoglio skal ha, svarte han: «Hvis jeg svarer, skal jeg fortelle deg nøyaktig hvilken motor vi får i Giulia og Stelvio.
Så jeg vil bare si at (motoren, red.) du snakker om ikke er langt unna det vi selv tenker på, sier han til media.
Alfa Romeo-toppen er langt fra de eneste som har måttet rykke ut når det gjelder elbiler. Søstermerket Maserati har også droppet planene om å bygge en elbil.
Og selv på Rimac, som ellers er kjent for å bygge elbiler, er direktør Mate Rimac overbevist om at kundene hans ikke lenger foretrekker elbiler. Les mer om det her .