Det burde vært sånn. Og allerede fra 2027. Men nå skal ikke Alfa Romeo bare bygge elbiler likevel. Direktøren bekrefter dette.
Alfa Romeo har endret strategi og vil fortsette å tilby biler med forbrenningsmotor. Det italienske bilmerket, en del av Stellantis-gruppen, planla opprinnelig å fase ut bensin- og dieselbiler i Nord-Amerika fra 2027.
Italienerne ville utelukkende satse på elbiler. Men disse planene er nå av bordet. Og Alfa Romeo vil i stedet tilby et bredere utvalg av drivlinjer, inkludert rene bensinbiler, elektriske og plug-in hybridbiler.
Alfa Romeos nordamerikanske sjef, Chris Feuell, ble fortalt under NADA Show at det ville være for restriktivt å tvinge forhandlere til å selge kun elbiler i løpet av de neste årene.
– Bare i vårt amerikanske nettverk har vi 110 forhandlere, og det ville vært svært utfordrende for dem å overleve med en portefølje som kun består av elbiler, sa Feuell.
Alfa Romeo sliter allerede med fallende salgstall i USA, hvor salget falt med 19 prosent i fjor til 8.865 biler.
Det skriver Automotive News .
På hjemmebane kan importøren også notere en nedgang fra 28 biler i 2023 til kun 18 i løpet av hele 2024. Dette er færre biler enn både Lotus, Land Rover og Subaru har solgt.
Det er uklart om Alfa Romeos opprinnelige plan om å gå over til helelektriske biler innen 2027 fortsatt gjelder Europa og Kina.
Tidligere administrerende direktør Jean-Philippe Imparato har imidlertid uttalt at Alfa Romeo kan tilby en mer variert produktportefølje med forbrenningsmotorer hvis det er det kundene er ute etter.
Imparato sa at selskapets nye sjef, Santo Ficili, har fleksibiliteten til å lansere bensinversjoner av de kommende Giulia- og Stelvio-modellene.
De to modellene skal bygges på STLA Large-plattformen, som er designet for både bensin og elektriske drivlinjer. SUV-en forventes å lande senere i år, mens en sedan vil følge i 2026.
Alfa Romeo har i likhet med andre Stellantis-merker et lagerproblem. Omtrent halvparten av bilene i amerikanske forhandlere er 2024-modeller, og det er planlagt rabatter i første kvartal 2025 for å selge de usolgte bilene.
For å øke salget tilbys en leasingavtale på Tonale med forbrenningsmotor for noen hundre dollar i måneden. Mens Fiat ga bort bilene sine 'gratis'. Les mer om det her .
Den mindre crossoveren, Tonale, selges ikke i USA. Amerikanske forhandlere har imidlertid blitt spurt om den mindre crossoveren bør introduseres på det amerikanske markedet.
I Europa og andre markeder selges Tonale med en mild-hybrid 1,2-liters tresylindret turbomotor og som en ren elbil.
Alfa Romeo jobber også med en ny superbil for å følge 33 Stradale. Den forventes å ha et retrodesign og komme på markedet i 2026.
Den tidligere toppmodellen ble annonsert som Alfa Romeos siste superbil med forbrenningsmotor. Men i lys av de endrede planene er det mulig at flere nye tilbud på en toppmodell også får bensinmotor.