Alpine bekrefter at en superbil inspirert av Alpenglow-konseptet med V6-motor og 1000 hestekrefter har fått grønt lys.
Alpine har som mål å lansere merkets første superbil i 2028. Det er en videreutvikling av Alpenglow-konseptet fra 2022.
Bilen vil ha en turboladet V6-hybridmotor og en effekt på over 1000 hestekrefter. Og ifølge Alpine-sjef Philippe Krief vil bilen ha firehjulsdrift.
Alpine har tidligere gått over til en helelektrisk modellserie. Produksjonen av den nåværende A110 med forbrenningsmotor vil sannsynligvis stoppe tidlig i 2026.
Merket har imidlertid bestemt at en forbrenningsmotor er det eneste riktige valget for den nye toppmodellen. Samtidig vil ikke andre bensinbiler bli utelukket i fremtiden.
– Vi selger ikke elbiler. Vi selger sportsbiler, biler med lidenskap, eksklusive biler, sa Alpine-direktør Philippe Krief ved lanseringen av A390, som teknisk sett er identisk med Renault Scenic E-Tech.
Dette er hva Autocar skriver.
Den nye superbilen, inkludert V6-motoren og de kraftige elektriske motorene, vil bli utviklet av Renault-gruppens motorsport- og ytelsesfokuserte Hypertech Alpine FoU-avdeling.
Kanskje fordi disse menneskene ikke lenger trenger å konsentrere seg om Formel 1, ettersom Renault-gruppen ikke lenger skal levere motorer til verdens fineste motorsport fra 2026.
Folkene på Formel 1-fabrikken har imidlertid allerede fått en veldig klar beskjed – vekten må holdes under 1600 kilogram. Selv om V6-motoren vil bli ledsaget av en hybridpakke.
Utvikling og fremtidsperspektiver for Alpine Supercar
Philippe Krief jobbet tidligere innen forskning og utvikling hos Ferrari. Det var i denne perioden at Ferrari utviklet plug-in-hybriden SF90 Stradale.
Den modellen vil sannsynligvis bli et viktig referansepunkt for den nye Alpine.
Layoutmessig minner den kommende Alpine-superbilen mer om Lamborghini Revuelto. Revuelto bruker også doble elektriske motorer på forakselen.
Alpine har imidlertid ikke tenkt å bruke hybridmotorene som også finnes i SF90. I stedet vil franskmennene bruke mer konvensjonelle motorer fra egen produksjon.
Alpine sikter mot en utrolig høy ytelse fra de nye elektriske motorene. Det burde være nok til å oppnå 1000 hestekrefter totalt med V6-motoren.
Hypertech: Broen mellom motorsport og gatebil
Alpenglow V6-konseptet kjører teknisk sett på hydrogen. Dette gir Alpine – i hvert fall i teorien – muligheten til å forlenge bilens levetid.
Det vil si, hvis EU skulle bestemme at forbudet mot nye diesel- og bensinbiler faktisk skal implementeres fra 2035.
Den kommende superbilen blir imidlertid ingen billig fornøyelse. Faktisk er sjansen for å se den på gaten forsvinnende liten.
– Hvis vi kan selge en Renault 5 Turbo for 155000 euro (rundt 1200000 danske kroner), tror du det kan være plass til Alpine over det nivået, spør Krief retorisk.