Alpine nekter å gå den samme veien som Hyundai mener er den rette. Så med falsk motorlyd og kunstige girskift i ytelsesmodeller.
Alpine nekter å utstyre den kommende elektriske versjonen av sportsbilen A110 med «falsk motorlyd» og kunstige girskift.
Den står ellers i stil med det Hyundai lokker med i ytelsesversjonen av Ioniq 5 – kalt 'N'. Den franske bilprodusentens administrerende direktør, Philippe Krief, har uttalt at merket heller vil ta en annen tilnærming til elbiler.
Med Ioniq 5 N har Hyundai designet en elbil for å etterligne forbrenningsmotorens mest gjenkjennelige egenskaper. Nemlig lyden av motoren og girskiftet.
På denne måten hevder sørkoreanerne at den enkelte sjåfør er i stand til å simulere 'følelsen' til en bil med forbrenningsmotor. Blå. fordi det Hyundai kaller motorlyd sendes ut gjennom bilens høyttalere.
Da Krief ble spurt om Alpine kunne tenkes å etterligne lossingen, var det ifølge Autocar et helt klart avslag. Det kommer ikke til å skje.
LES OGSÅ: Media kaller tysk etterforskning av elbiler for en bløff
– Den (motorlyden, red.) er falsk. Det er virkelig falskt. Jeg liker ikke sånt, sa han.
Samtidig understreket direktøren at neste generasjon av A110, som blir en ren elbil, ikke skal høres ut som en bil med forbrenningsmotor, siden den «er en elbil».
Krief åpnet imidlertid for at man kunne implementere en slags lyd hvis det er det kundene ønsker.
"Vi kunne få elektriske biler til å ha lyden eller følelsen av biler med forbrenningsmotor," la han til.
Krief fremhevet at Alpine kan velge en annen utgivelse enn den simulerte motorlyden som allerede finnes i deres nye A290-modell.
– Vi kunne finne noe som ikke er det samme, men likt, sa Krief.
Han understreket også at det vil være relativt enkelt å lage en slik utgivelse.
Den nye A110 forventes å bli lansert i 2026 og blir Alpines tredje elbil, etter A290, som er basert på den nye Renault 5, og produksjonsversjonen av A390_B-konseptet, som ble presentert for publikum på Paris Motor Vis tidligere denne måneden.
Selv om Alpine tidligere har testet en elektrisk drivlinje i eksisterende A110, vil erstatningen være basert på en plattform dedikert til elbiler. En plattform som skal deles med den Porsche 911-lignende 2+2-modellen, A310, som forventes å bli lansert før slutten av dette tiåret.