Aldri fรธr har det vรฆrt sรฅ mange kinesiske elbiler i Europa. Frykten for straffetollen, som viste seg รฅ vรฆre god nok, satte fart pรฅ registreringene.
Antall kinesiske elbiler har aldri vรฆrt hรธyere i Europa. I hvert fall ikke nรฅr man ser pรฅ antall pรฅmeldinger i juni.
Det viser nye tall fra Dataforce, som finansmediet Bloomberg viser til.
Totalt er det registrert over 230.000 elbiler fra kinesiske bilmerker rundt om i Europa i juni mรฅned. Ifรธlge Dataforce er dette en รธkning pรฅ 72 prosent sammenlignet med mai mรฅned.
Det beste – i hvert fall pรฅ papiret – har gรฅtt for SAIC Motor. Her er det MG som trekker opp. Spรธrsmรฅlet er da om MG kan holde dampen oppe nรฅr straffetollsatsen fra EU, som forelรธpig gjelder frem til oktober 2024, trer i kraft.
LES OGSร : Tesla tilbakekaller 1,85 millioner biler med kritisk feil
SAIC er en av gruppene som har nektet รฅ samarbeide med EU da forbundet undersรธkte om kinesiske bilmerker mottar ulovlige statssubsidier fra det kommunistiske diktaturet.
Derfor mรฅ SAIC/MG ogsรฅ betale en straffetoll pรฅ 38,1 prosent nรฅr du vil ta med biler inn i EU. En regning konsernet ikke kan unngรฅ รฅ sende til andre enn kundene. Med mindre kineserne er villige til รฅ bidra med egen fortjeneste.
Nรฅr det er sagt, er det indikasjoner pรฅ at luften allerede kan ha tรธmt MGs ballong. I hvert fall i Tyskland. Her gir importรธren faktisk bort bilene gratis. Les mer om hvordan her .
Her til lands ble det i lรธpet av fรธrste halvรฅr 2024, som er den siste perioden det foreligger tall for, registrert 766 biler fra MG.
Regjeringen i Beijing har ennรฅ ikke svart igjen pรฅ EUs straffetoll. Men flere forventer at kineserne gรฅr rett til รฅ treffe enkelte europeiske bilmerker som ellers lykkes med รฅ selge dyrere biler i Kina.
Sรฆrlig tyskerne, som selger de sรฅkalte 'premiumbilene' til kineserne, har grunn til รฅ vรฆre bekymret. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!