Aspark SP600 forteller deg kanskje ikke noe. Men det burde det. For bilen er sinnsykt rask. Toppfarten på 438,7 km/t ble oppnådd i Tyskland.
Det finnes ingen raskere bil enn Aspark SP600.
I hvert fall ikke hvis den bilen kun får gå på strøm. Verdens raskeste elbil kommer nå fra Japan, selv om den faktisk har italienske røtter, ettersom produksjonen foregår i Torino.
Toppfarten på 438,7 km/t ble oppnådd ved testanlegget Papenburg i Tyskland. Og ikke nok med det. SP600, fortsatt en prototype, er kort 26 km/t raskere enn Rimac Nevera.
Altså, bilen som frem til denne uken offisielt var verdens raskeste elbil.
LES OGSÅ: Nesten ingen i Danmark vil ha disse nye bilene
Bak rattet på SP600 satt racerfører Marc Basseng, som tidligere har vunnet 24-timersløpet på den legendariske Nürburgring. Så han burde kunne en ting eller ti om å kjøre raske biler.
Selve strekningen, kalt Papenburg, er 1,8 kilometer lang. Men det betyr ikke at Aspark har bygget verdens raskeste elbil. Det vil si offisielt. For at denne typen ting skal "godkjennes", må en gjennomsnittshastighet registreres. Det vil si frem og tilbake over samme asfalt.
Aspark har ennå ikke sagt noe om spesifikasjonene eller teknologien til SP600. Men vi vet at dette er en videreutvikling av den forrige Owl-modellen. En Hvadbil som har 2000 hestekrefter.
Hvordan verdens raskeste bil faktisk ser ut er litt mer komplisert å svare på. For da må vi også regne inn forbrenningsmotor, serieproduksjon og gjennomsnittshastighet.
Koenigsegg har imidlertid et kort snitt på 447,19 km/ti i Agera RS. Bugatti har korte 490 km/t, men kun én vei. Og SSC måtte etter mye trøbbel innrømme at de ikke hadde noe kart over 482 km/t-bilen Tuatara. Les mer om det her .