Moderne biler har et hav av assistentsystemer som gjør livet bak rattet enklere. Det er bare ikke nødvendigvis veldig bra, heter det i Norges svar til Transportstyrelsen, Statens vegvesen.
Assistentsystemer i moderne biler risikerer å skape dårligere sjåfører.
Så presis er kunngjøringen fra Statens vegvesen i Norge, som har et motstykke til Samferdselsetaten. Det er spesielt den adaptive cruisekontrollen og kjørefeltassistenten som gjør sjåførene mindre skarpe.
– Denne utviklingen gir oss mange muligheter, men på sikt kan det også bety nye problemer. Når bilene kan assistere overkjøringen, kan sjåføren bli passiv og gradvis miste ferdighetene, sier Vegvesenets Stein-Helge Mundal i en pressemelding .
Stein-Helge Mundal understreker at det er viktig at sjåførene kontrollerer bilene sine, selv om de i økende grad blir hjulpet av bilens egne systemer.
LES OGSÅ: Sikkerhetsbelter i småbiler er farlig – ikke bruk baksetet!
– I Statens vegvesen er vi bekymret for at bilistene kan miste oppmerksomheten og evnen til å ta kontroll i kritiske situasjoner når bilen praktisk talt gjør jobben selv.
Nordmennene viser til en serie studier fra University of Leeds i England, som viser at sjåfører i visse tilfeller har øynene opp for alt annet enn veien når assistentsystemene er slått på.
– Vi er opptatt av at trafikantene bruker denne typen assistentsystemer som et selvbetjent system, og at bilprodusentene ikke tar ansvar for hvordan systemene brukes, sier Stein-Helge Mundal.
Det er også god grunn til å ikke bare sette hjernen på autopilot bak rattet. Snarere motsatt. For selv om nye biler er mer avanserte enn noen gang før, viser en undersøkelse også at splitter nye biler er de verste på 37 år.
Faktisk står bilindustrien også overfor problemer som aldri har vært forutsett. Les mer om det her . Noen biler er så fulle av feil at sjåførene må jukse dem for å unngå unødvendig sjenanse. Slik er det for eksempel i den ellers splitter nye Volvo EX30.