18. oktober, 2024

Aston Martin lytter til sjåfører – beholder V8- og V12-motorer

Begge deler skulle ellers vært lagt i graven. Men nå bytter Aston Martin sal og holder liv i V8- og V12-motorene etter kundenes ønsker. En V6 har blitt droppet.

Aston Martin er ikke klar for å bygge elbiler.

Eller rettere sagt – bilmerkets kunder vil ha noe annerledes. Nemlig forbrenningsmotorer med både 8 og 12 V-formede sylindre. Mindre kunne gjøre det, men Aston Martin vil derimot ikke. Ikke tross alt.

Det skriver Car Throttle .

I et intervju med media forklarer merkevarens sjefstrateg Alex Long at det handler om følelser bak rattet. Følelser en V6-motor – i motsetning til de med 8 og 12 sylindre – ikke kan få frem i førere.

LES OGSÅ: Bransjen advarer: Om en liten stund koster en liter bensin 26 kroner

Kunngjøringen kommer bare 4 år etter at Aston Martin sa at det var i full gang med å utvikle en V6-motor som erstatning for den turboladede V8-eren fra AMG i Affalterbach.

– Det handler ikke bare om å kunne synge så raskt som mulig. Jeg vil legge litt følelser i det. Noe lyd og noe rumling.

– Her har V8- og V12-motorene tradisjonelt blitt brukt til noe spesielt. Det samme kan ikke sies om V6-motoren, sier Alex Long.

Sjefstrategen understreker at spesielt etterspørselen etter biler med V8-motor har vært jevnt økende siden koronapandemien.

Samtidig forklarer Alex Long at Aston Martins kunder trolig eier en elbil, men at de også ønsker den mer råe kjøreopplevelsen fra en bil med forbrenningsmotor.

Og det er han ikke alene om å mene. Senest har det kommet frem at Mercedes skal ha angret på merkets fremtredende bruk av den 2-liters, 4-sylindrede bensinmotoren. I alle fall at det har gått utover V8-motoren. Så nå gjør tyskerne seg klare for comeback. Les mer om det her.

Andre – inkludert kroatiske Rimac – er slett ikke så sikre på at sjåfører som har mye penger til og med gidder å bruke dem på elbiler. Bugatti, som Rimac eier, har også en gigantisk motor med hele 16 sylindre. Les mye mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Sostjerne kan kanskje forhindre rust i danske biler

Veisalt er kanskje ikke den direkte årsaken til rust....

Mer enn hver tredje tysker bytter fra elbil til bensinbil

34 prosent av tyske sjåfører som har valgt elbil...

Bilforhandler har forbud mot å selge katten sin

En tidligere bilforhandler har fått forbud mot å selge...

BMW krever forbudet mot forbrenningsmotoren stanset

Stopp forbudet mot forbrenningsmotoren eller bli avhengig av Kina,...

BYD tilbakekaller 100 000 elbiler – styremaskinen kan ta fyr

Kinas BYD har tilbakekalt nesten 100 000 Dolphin- og...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

15 år gammel gutt siktet for hensynsløs kjøring i en svært liten bil

En 15 år gammel gutt er siktet for uaktsom kjøring etter å ha hatt en fartsgrense på over 150 kilometer i timen i tettbebyggelse...

BMW krever forbudet mot forbrenningsmotoren stanset

Stopp forbudet mot forbrenningsmotoren eller bli avhengig av Kina, sa BMW-sjef Oliver Zipse. Paris Motor Show er i full gang, og BMW-sjef Oliver Zipse...

En gang verdens første, finnes den ikke lenger i Danmark

Etter en periode på bare to år har den danske MG-importøren trukket verdens første elektriske stasjonsvogn fra programmet. Det samme er tilfellet i Norge....

77-åring fikk en regning på 105 000 DKK for lading av elbil

77 år gamle Göran Björstad fikk en regning på 105.000 kroner etter at han hadde ladet sin elektriske Kia. — Sånt skjer fra tid...

Hyundai Inster har fått danske priser – her er oversikten

Hyundai har offentliggjort de danske prisene på deres nye elbilmodell, INSTER, som lanseres i begynnelsen av neste år. Prisen starter på 179.995 DKK, og...

BMW nekter å gi opp – selger bensinbiler etter 2035

Det er både prematurt og knekast for Kina å kun selge elbiler i Europa i 2035, sier BMW-direktør Oliver Zipse. BMW vil ikke bidra...

EU vil tvinge Danmark til å reinstallere hydrogenstasjoner

Nye EU-krav er på vei, som gjør at Danmark blir tvunget til å reinstallere hydrogenstasjoner. Noe som ellers forsvant helt i fjor. Nye EU-regler...

Mer enn hver tredje tysker bytter fra elbil til bensinbil

34 prosent av tyske sjåfører som har valgt elbil har angret så mye at de har gått tilbake til bensin- eller dieselbilen. Tyskland er...

Politiet sier nei til elbiler: «Kan ikke tilbakelegge 150 kilometer»

Det vil ikke være elbiler i politiflåten. I hvert fall ikke i Sverige. Ingen bil kan rett og slett leve opp til kravene fra...

Motortilsynets kjempetabbe rammer bilistene igjen

Nok en gang har teknikken hos Motortilsynet medført unødig ulempe for de danske bileierne, som imidlertid ikke skal regne med en unnskyldning. De har...

Elektriske bilmerker okkuperer Bella Center: eCar Expo 2024

Europas største elbilmesse kommer til København med et imponerende utvalg av debutanter og spennende premierer. Når dørene åpnes til eCar Expo i Bella Center...

Peugeots neste elbil får firkantet ratt

Ingen fransk bilutstilling uten franske bilmerker. I år leverer Peugeot det kanskje mest futuristiske på hele Paris Motor Show. Et ratt er rundt. Med...