Begge deler skulle ellers vært lagt i graven. Men nå bytter Aston Martin sal og holder liv i V8- og V12-motorene etter kundenes ønsker. En V6 har blitt droppet.
Aston Martin er ikke klar for å bygge elbiler.
Eller rettere sagt – bilmerkets kunder vil ha noe annerledes. Nemlig forbrenningsmotorer med både 8 og 12 V-formede sylindre. Mindre kunne gjøre det, men Aston Martin vil derimot ikke. Ikke tross alt.
Det skriver Car Throttle .
I et intervju med media forklarer merkevarens sjefstrateg Alex Long at det handler om følelser bak rattet. Følelser en V6-motor – i motsetning til de med 8 og 12 sylindre – ikke kan få frem i førere.
LES OGSÅ: Bransjen advarer: Om en liten stund koster en liter bensin 26 kroner
Kunngjøringen kommer bare 4 år etter at Aston Martin sa at det var i full gang med å utvikle en V6-motor som erstatning for den turboladede V8-eren fra AMG i Affalterbach.
– Det handler ikke bare om å kunne synge så raskt som mulig. Jeg vil legge litt følelser i det. Noe lyd og noe rumling.
– Her har V8- og V12-motorene tradisjonelt blitt brukt til noe spesielt. Det samme kan ikke sies om V6-motoren, sier Alex Long.
Sjefstrategen understreker at spesielt etterspørselen etter biler med V8-motor har vært jevnt økende siden koronapandemien.
Samtidig forklarer Alex Long at Aston Martins kunder trolig eier en elbil, men at de også ønsker den mer råe kjøreopplevelsen fra en bil med forbrenningsmotor.
Og det er han ikke alene om å mene. Senest har det kommet frem at Mercedes skal ha angret på merkets fremtredende bruk av den 2-liters, 4-sylindrede bensinmotoren. I alle fall at det har gått utover V8-motoren. Så nå gjør tyskerne seg klare for comeback. Les mer om det her.
Andre – inkludert kroatiske Rimac – er slett ikke så sikre på at sjåfører som har mye penger til og med gidder å bruke dem på elbiler. Bugatti, som Rimac eier, har også en gigantisk motor med hele 16 sylindre. Les mye mer om det her .