Audi dropper navnebytte – kundene hater det

Audi burde ha endret en lang rekke modellnavn. Men fordi kundene hater det, etterlater det tyske merket de nåværende navnene.

Audi dropper nå merkets nylig introduserte bilnavnestrategi. Tanken var å skille forbrenningsmotormodeller ytterligere fra elbiler ved å bruke A- og Q-termer etterfulgt av partall og oddetall.

Men nå angrer Audi etter tilbakemeldinger fra både kunder og forhandlere som var mer forvirrende enn tydelige om et nytt system.

Dette skriver Autocar .

Den opprinnelige planen var at diesel/bensin-modeller, inkludert plug-in-hybrider, skulle tildeles oddetall: 1, 3, 5, 7. Elektriske modeller skulle derimot ha partall: 2, 4, 6, 8.

Audis daværende teknologisjef Oliver Hoffmann, som siden har fått sparken, begrunnet tilnærmingen den gang som en måte å skape en «klar og intuitiv forskjell» mellom de forskjellige drivlinjene.

Dette førte til bemerkelsesverdige endringer i modellnavn. For eksempel ble den nye A4 med forbrenningsmotor omdøpt til A5, mens A6 med tilsvarende bensin- og dieselmotorer burde blitt til A7.

Sistnevnte, som skulle presenteres for offentligheten neste måned, vil i stedet beholde navnet sitt – A6.

Den elektriske varianten skal hete e-tron, og ICE-bilen skal hete TFSI eller TDI avhengig av drivstoff. Det er det Audi presenterer 4. mars i stedet.

Audi har bekreftet overfor Autocar at merket, i motsetning til A6/A7, ikke har planer om å endre navnene på nye A4 og A5, selv om de to bilene i realiteten er samme bil med forskjellige motorer.

Dette er fordi den numeriske sekvensen fra 1 til 8 i det reviderte systemet indikerer kjøretøystørrelsen og hierarkiet internt i modellprogrammet. Og dette uavhengig av motorstørrelse og drivstoff.

A5 er målmessig en større bil enn A4. Audi opplyser at eksisterende modeller som elektriske Q4 og Q6, som allerede er på markedet, vil fortsette med navnene sine.

Audi-modeller fortsetter også å kalle bilene sine noe med bokstaver og tall. «A» er de tradisjonelle personbilene, mens «Q» er SUV-ene. Slik vi kjenner det.

Audi forklarer at det var tydelig at det nye systemet ikke ga mening for kundene. Og at vi nå skal tilbake til noe som bare er litt bedre.

"Beslutningen ble tatt etter omfattende diskusjoner og er i tråd med preferansene til våre kunder og det internasjonale forhandlernettverket," sier Marco Schubert, Audis styremedlem med ansvar for salg og markedsføring.

– Vår oppdaterte navnemetode sikrer en mer intuitiv forståelse av vårt utvalg, noe som gjør det enklere for kunder over hele verden å navigere i modellprogrammet vårt.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Lasteskip med 3159 biler om bord tar fyr

Bilskipet Morning Midas, som har tusenvis av biler om...

Ford er fornærmet: Ingen stotte til elbiler er ‘unfair’

Når politikerne først har bestemt seg for å støtte...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari...

Tesla tilbakekaller nye Model Y: Programvareretting utelukket

En produksjonsfeil fra Malaysia påvirker nå 172 Tesla Model...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...