Audi burde ha endret en lang rekke modellnavn. Men fordi kundene hater det, etterlater det tyske merket de nåværende navnene.
Audi dropper nå merkets nylig introduserte bilnavnestrategi. Tanken var å skille forbrenningsmotormodeller ytterligere fra elbiler ved å bruke A- og Q-termer etterfulgt av partall og oddetall.
Men nå angrer Audi etter tilbakemeldinger fra både kunder og forhandlere som var mer forvirrende enn tydelige om et nytt system.
Dette skriver Autocar .
Den opprinnelige planen var at diesel/bensin-modeller, inkludert plug-in-hybrider, skulle tildeles oddetall: 1, 3, 5, 7. Elektriske modeller skulle derimot ha partall: 2, 4, 6, 8.
Audis daværende teknologisjef Oliver Hoffmann, som siden har fått sparken, begrunnet tilnærmingen den gang som en måte å skape en «klar og intuitiv forskjell» mellom de forskjellige drivlinjene.
Dette førte til bemerkelsesverdige endringer i modellnavn. For eksempel ble den nye A4 med forbrenningsmotor omdøpt til A5, mens A6 med tilsvarende bensin- og dieselmotorer burde blitt til A7.
Sistnevnte, som skulle presenteres for offentligheten neste måned, vil i stedet beholde navnet sitt – A6.
Den elektriske varianten skal hete e-tron, og ICE-bilen skal hete TFSI eller TDI avhengig av drivstoff. Det er det Audi presenterer 4. mars i stedet.
Audi har bekreftet overfor Autocar at merket, i motsetning til A6/A7, ikke har planer om å endre navnene på nye A4 og A5, selv om de to bilene i realiteten er samme bil med forskjellige motorer.
Dette er fordi den numeriske sekvensen fra 1 til 8 i det reviderte systemet indikerer kjøretøystørrelsen og hierarkiet internt i modellprogrammet. Og dette uavhengig av motorstørrelse og drivstoff.
A5 er målmessig en større bil enn A4. Audi opplyser at eksisterende modeller som elektriske Q4 og Q6, som allerede er på markedet, vil fortsette med navnene sine.
Audi-modeller fortsetter også å kalle bilene sine noe med bokstaver og tall. «A» er de tradisjonelle personbilene, mens «Q» er SUV-ene. Slik vi kjenner det.
Audi forklarer at det var tydelig at det nye systemet ikke ga mening for kundene. Og at vi nå skal tilbake til noe som bare er litt bedre.
"Beslutningen ble tatt etter omfattende diskusjoner og er i tråd med preferansene til våre kunder og det internasjonale forhandlernettverket," sier Marco Schubert, Audis styremedlem med ansvar for salg og markedsføring.
– Vår oppdaterte navnemetode sikrer en mer intuitiv forståelse av vårt utvalg, noe som gjør det enklere for kunder over hele verden å navigere i modellprogrammet vårt.