15. desember, 2024

Audi lukker elbilfabrik til februar – fyrer 3.000

Det har lenge vært planen. Men nå har Audi satt en dato for når en av Belgias to siste bilfabrikker skal legges helt ned. Det vil skje i februar.

Audi har bestemt seg for å legge ned en av de siste bilfabrikkene i Belgia. Fabrikken i Brussel, hvor cirka 3000 personer er ansatt, stenges i slutten av februar.

Vedtaket innebærer et betydelig tap av arbeidsplasser og har skapt uro blant ansatte.

Ifølge Audi har det ikke vært mulig å finne en kjøper til fabrikken, som lenge har vært utfordret. Allerede i november ble ansatte informert om at en stenging var sannsynlig ettersom forhandlingene om fabrikkens fremtid havnet i vanskeligheter.

– Beslutningen om å stenge fabrikken er smertefull, sa Gerd Walker, medlem av Audi AGs styre og ansvarlig for produksjonen i Belgia, til Reuters .

Han beskrev nedleggelsen som en av de vanskeligste avgjørelsene i karrieren.

En sosial plan for å hjelpe de oppsagte med videre ble lagt frem i november. Det ble imidlertid ikke oppnådd enighet mellom ledelsen og fagforeningene.

Planen inneholdt blant annet stengebonus og opsjoner for førtidspensjonering. Men de ansattes representanter har avvist det siste forslaget. Audis ledelse bestemte seg da for å presentere tilbudene direkte for de ansatte.

– Vi tror at de ansatte vil se verdien i våre tilbud og velger å akseptere dem. Han la til at i tillegg til det lovpålagte sluttvederlaget vil ansatte motta tilleggsbonuser, avhengig av ansiennitet, sier Peter D'hoore, talsmann for Audi Brussel.

En arbeidstaker med 17 års ansettelse kan få inntil cirka 1,27 millioner kroner i samlet godtgjørelse, avhengig av stilling og lønn.

Fagforeningene har kritisert prosessen og kalt den et tillitsbrudd. Ifølge Jan Baetens fra fagforeningen ACV Metea ble fagforeningens forslag avvist av Audi.

Dette har skapt frustrasjon blant ansatte. Samtidig har ledelsen fordømt individuelle ansattes protester som har blitt beskrevet som voldelige.

Nedleggelsen av fabrikken markerer slutten på en lang historie for Audi i Brussel. Fabrikken har tidligere vært en av byens viktigste arbeidsplasser, og vedtaket etterlater Belgia med kun én bilfabrikk. Nemlig den som tilhører kinesiske Volvo.

Latest

Don't miss

Ny forskning avliver myter om elbiler i trafikken

En ny norsk undersøkelse viser at elbiler ikke er...

Blinket i 131 km/t – politiet må utlevere førerkortet

En svensk mann har mottatt Høyesteretts kjennelse om at...

EU vil tillate 17-åringer å kjøre lastebil

Akkurat nå må du være 21 år for å...

Nordmenn vil slippe alle mål for elbiler – «meningsløst»

Norges Fremskrittsparti vil at landets regjering dropper alle mål...

Tesla Model Q vil få en pris på 211.000 DKK

Ny informasjon tyder på at Tesla Model Q er...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Kevin Magnussen har takket nei til tilbud fra Formel 1-lag

I dag skulle nok Kevin Magnussen ha sagt ja. Men i 2018 sa K-Mag nei, da Christian Horner vil snakke om et sete på...

Tesla vil at bensinbiler skal bli mye dyrere

Tesla ber nå den britiske regjeringen om å gjøre biler med forbrenningsmotorer mye dyrere enn de er i dag. Tesla, den amerikanske elbilprodusenten, legger...

Fiat stopper produksjonen igjen, igjen, igjen

Fiat har nok en gang forlenget totalstoppet i produksjonen av den elektriske 500e. Det samme har skjedd med Maserati. Det er mindre enn en...

Bilgigant i krise – vil si opp ytterligere 10.000 ansatte

Tyske Bosch, som er en av bilindustriens største underleverandører, er nå under et så stort press på økonomien at styret varsler permitteringer av 10.000...

Innen 10 år vil bildekk forandre seg selv monster, sier bilgiganten

Utvikling går bare én vei – fremover. Også i dekkbransjen, der finske Nokian tror de vil ha selvskiftende monsterdekk klare innen overskuelig fremtid. Dekk...

Salget stuper – Porsche permitterer én av tre

Salget av Porsche i Kina er i fritt fall. I de første ni månedene av 2024 har 29 prosent av salget i verdens største...

Mekaniker rommer – ladere elbiler med diesel

Den svenske mekanikeren Fredrik Grufman innrømmer glatt at han lader elbiler med dieselgeneratorer. Han har ikke råd til strømmen. Fredrik Grufman, som jobber som...

Avskjediget regissør får skylden for døden til den berømte V8-motoren

Offisielt gikk han selv. Men i virkeligheten ble Carlos Tavares sparket av Stellantis. Nå får han skylden for at ingen ny bil har den...

Det sparkede Formel 1-koret får en straff i avskjedsgave

Valtteri Bottas, som har fått sparken av Sauber-laget, har fått sin avskjedsgave av motorsportorganisasjonen FIA, en straff på fem plasser i feltet. Valtteri Bottas...

Klimaaktivister demonterer 100 biler med byggeskum

For tredje dag på rad har en eller flere foreløpig ukjente klimaaktivister stappet byggeskum inn i eksosrørene til biler. Senest var det over 100...

Nye felger til Tesla Model 3 koster 150 000 DKK

Det er halvdyrt. Faktisk koster et nytt sett med felger til Tesla Model 3 halve prisen på hele bilen i Danmark. Men så er...

12 av 16 batterifabrikker i Europa er droppet

12 av 16 batterifabrikker i Europa har enten blitt forsinket eller helt nedlagt. Det er dårlige nyheter for ønsket om uavhengighet fra Kina. Batterifabrikker...