Det har lenge vært planen. Men nå har Audi satt en dato for når en av Belgias to siste bilfabrikker skal legges helt ned. Det vil skje i februar.
Audi har bestemt seg for å legge ned en av de siste bilfabrikkene i Belgia. Fabrikken i Brussel, hvor cirka 3000 personer er ansatt, stenges i slutten av februar.
Vedtaket innebærer et betydelig tap av arbeidsplasser og har skapt uro blant ansatte.
Ifølge Audi har det ikke vært mulig å finne en kjøper til fabrikken, som lenge har vært utfordret. Allerede i november ble ansatte informert om at en stenging var sannsynlig ettersom forhandlingene om fabrikkens fremtid havnet i vanskeligheter.
– Beslutningen om å stenge fabrikken er smertefull, sa Gerd Walker, medlem av Audi AGs styre og ansvarlig for produksjonen i Belgia, til Reuters .
Han beskrev nedleggelsen som en av de vanskeligste avgjørelsene i karrieren.
En sosial plan for å hjelpe de oppsagte med videre ble lagt frem i november. Det ble imidlertid ikke oppnådd enighet mellom ledelsen og fagforeningene.
Planen inneholdt blant annet stengebonus og opsjoner for førtidspensjonering. Men de ansattes representanter har avvist det siste forslaget. Audis ledelse bestemte seg da for å presentere tilbudene direkte for de ansatte.
– Vi tror at de ansatte vil se verdien i våre tilbud og velger å akseptere dem. Han la til at i tillegg til det lovpålagte sluttvederlaget vil ansatte motta tilleggsbonuser, avhengig av ansiennitet, sier Peter D'hoore, talsmann for Audi Brussel.
En arbeidstaker med 17 års ansettelse kan få inntil cirka 1,27 millioner kroner i samlet godtgjørelse, avhengig av stilling og lønn.
Fagforeningene har kritisert prosessen og kalt den et tillitsbrudd. Ifølge Jan Baetens fra fagforeningen ACV Metea ble fagforeningens forslag avvist av Audi.
Dette har skapt frustrasjon blant ansatte. Samtidig har ledelsen fordømt individuelle ansattes protester som har blitt beskrevet som voldelige.
Nedleggelsen av fabrikken markerer slutten på en lang historie for Audi i Brussel. Fabrikken har tidligere vært en av byens viktigste arbeidsplasser, og vedtaket etterlater Belgia med kun én bilfabrikk. Nemlig den som tilhører kinesiske Volvo.