Audi mener det har løst problemet med å brenne elbiler

Det har gått lenge. Men nå mener Audi å ha knekt koden for et stykke programvare som skal forhindre brann i batteriene til el- og hybridbiler.

Audi sier en ny programvareoppdatering reduserer risikoen for batteribrann i utvalgte e-tron 55 elbiler.

Oppdateringen til programvaren som styrer batteriet skal tillate full lading uten økt risiko for overoppheting. Programvaren vil identifisere potensielle feil i battericeller før det oppstår brann.

– Programvaren kan identifisere celler med feil og gi en potensiell feilmelding til kunden, for en kritisk fase, sier Audis PR-sjef i Sverige, Irene Bernald, til Carup .

Boosted har også hørt fra eiere av Audis plug-in hybrider de siste dagene. Herfra ser det ut til at Audi tilsynelatende har klart å overholde sin egen deadline og tilbyr nå også disse bilene en programvareoppdatering.

Uansett har flere av plug-in hybrid-eierne fått melding om når bilene deres, som foreløpig ikke er tillatt å lades på grunn av brannfare, kan få oppdatert programvaren.

Tilbake til elbiler, Audi har spesifikt bedt e-tron-eiere om ikke å lade mer enn 80 prosent av batteriets kapasitet. Tyskerne mener derimot at problemet er begrenset til et spesifikt batteri fra LG Chem. Globalt dreier dette seg om cirka 70 000 biler.

Likevel har det tatt Audi nesten et år å utvikle en løsning. På den annen side mener tyskerne nå også at problemet er løst. Og at kundene etter programvareoppdateringen kan fortsette som normalt.

– Kunder med en Audi e-tron omfattet av tilbakekallingen (kode 93U9, red.) har fått en ny tilbakekalling.

– Hensikten er å gjennomføre en siste oppdatering av programvaren som overvåker batteriet. Oppdateringen gjør det mulig for kundene å lade til 100 prosent igjen etter verkstedbesøket, sier Irene Bernald.

Audi understreker at problemet ikke har rammet alle Audi e-tron 55-modeller. Kunder som ikke har fått melding skal ikke gjøre noe mer enn det som allerede er gjort med bilene deres.

Dersom den nye programvaren for elbilene finner flere problemer, vil Audi erstatte de problematiske cellene. Imidlertid må den nye programmeringen utformes for å oppdage de defekte cellene før de begynner å klage.

Både bransjefolk og forskere som spesialiserer seg på batterier har tidligere vært ekstremt kritiske til at bilprodusenter 'bare' har lov til å rulle ut programvareoppdateringer for å lappe kritiske problemer.

Enkelte bilmerker har også erkjent at programvare ikke nødvendigvis er løsningen. Jaguar, som også har fått batterier fra LG Chem, valgte å kjøpe tilbake nesten 3000 eksemplarer av elbilen I-Pace i fjor. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Det utenkelige har skjedd med Tesla – folk forsvinner

Teslas popularitet stuper globalt fra 23 til 18 prosent....

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

Lamborghini-forhandler tatt for å lyve om 95.000 kroner

En Lamborghini-forhandler har blitt tatt på fersken i en...

Bransjedirektør advarer: Usikkerhet rundt skatter lammer markedet

Bransjedirektøren sier nå: «Tiden er inne for å gjøre...

Måtte bli dratt ut av dritt – sjåføren havner i slamtanken

To menn i 20-årene og bilen deres måtte hentes...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...