28. februar, 2025

Audi mener det har løst problemet med å brenne elbiler

Det har gått lenge. Men nå mener Audi å ha knekt koden for et stykke programvare som skal forhindre brann i batteriene til el- og hybridbiler.

Audi sier en ny programvareoppdatering reduserer risikoen for batteribrann i utvalgte e-tron 55 elbiler.

Oppdateringen til programvaren som styrer batteriet skal tillate full lading uten økt risiko for overoppheting. Programvaren vil identifisere potensielle feil i battericeller før det oppstår brann.

– Programvaren kan identifisere celler med feil og gi en potensiell feilmelding til kunden, for en kritisk fase, sier Audis PR-sjef i Sverige, Irene Bernald, til Carup .

Boosted har også hørt fra eiere av Audis plug-in hybrider de siste dagene. Herfra ser det ut til at Audi tilsynelatende har klart å overholde sin egen deadline og tilbyr nå også disse bilene en programvareoppdatering.

Uansett har flere av plug-in hybrid-eierne fått melding om når bilene deres, som foreløpig ikke er tillatt å lades på grunn av brannfare, kan få oppdatert programvaren.

Tilbake til elbiler, Audi har spesifikt bedt e-tron-eiere om ikke å lade mer enn 80 prosent av batteriets kapasitet. Tyskerne mener derimot at problemet er begrenset til et spesifikt batteri fra LG Chem. Globalt dreier dette seg om cirka 70 000 biler.

Likevel har det tatt Audi nesten et år å utvikle en løsning. På den annen side mener tyskerne nå også at problemet er løst. Og at kundene etter programvareoppdateringen kan fortsette som normalt.

– Kunder med en Audi e-tron omfattet av tilbakekallingen (kode 93U9, red.) har fått en ny tilbakekalling.

– Hensikten er å gjennomføre en siste oppdatering av programvaren som overvåker batteriet. Oppdateringen gjør det mulig for kundene å lade til 100 prosent igjen etter verkstedbesøket, sier Irene Bernald.

Audi understreker at problemet ikke har rammet alle Audi e-tron 55-modeller. Kunder som ikke har fått melding skal ikke gjøre noe mer enn det som allerede er gjort med bilene deres.

Dersom den nye programvaren for elbilene finner flere problemer, vil Audi erstatte de problematiske cellene. Imidlertid må den nye programmeringen utformes for å oppdage de defekte cellene før de begynner å klage.

Både bransjefolk og forskere som spesialiserer seg på batterier har tidligere vært ekstremt kritiske til at bilprodusenter 'bare' har lov til å rulle ut programvareoppdateringer for å lappe kritiske problemer.

Enkelte bilmerker har også erkjent at programvare ikke nødvendigvis er løsningen. Jaguar, som også har fått batterier fra LG Chem, valgte å kjøpe tilbake nesten 3000 eksemplarer av elbilen I-Pace i fjor. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Bilgiganten permitterer 9000 – stenger halvparten av den kjente fabrikken

Det har kjørt ut biler i et tempo som...

Elon Musk benekter Tesla-rykter – svaret er nei!

Svaret er et klart nei. Det blir ikke penger...

Bilgiganten skylder 8 milliarder – 170 permittert haste

Aston Martins salg falt med nesten 10 prosent i...

Mercedes flytter ut av Tyskland for å spare penger

Mercedes må delvis flytte fra Tyskland. Det mener i...

Kriserammet bilgigant sier opp ytterligere 3000 ansatte

Hos den tyske bildedelsgiganten Continental er krisen nå så...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

BMW sier nei til 500 millioner kroner. i statsstøtte

BMW kunne fått 500 millioner kroner i statlig støtte for å beholde arbeidsplasser og produksjon i England. Men tyskerne vil ikke. Salget av elbiler...

Bilgiganten permitterer 9000 – stenger halvparten av den kjente fabrikken

Det har kjørt ut biler i et tempo som var vanskelig å fatte. Men nå skal Nissans Qashqai-fabrikk i Sunderland reduseres med 50 prosent...

Volkswagen ID.4 synker til 140.000 kroner i pris

Volkswagen er nå så presset på det kinesiske markedet at den ellers danskvennlige ID.4 reduseres til 140.000 kroner. Volkswagen har satt ned prisen på...

FTZ flytter inn: Nytt 40 000 m² hovedkvarter klart

Med et 40 000 m² nytt hovedkontor i Rorup, styrker FTZ logistikken og samler noen funksjoner på ett sted. Avansert teknologi og bærekraftige løsninger...

England har fått nok: Elbileiere må betale veiavgift

Fra 1. april må også alle elbiler i England betale veiavgift – eller bilavgift, som det heter. Beløpet er imidlertid relativt beskjedent. England har...

18 år gamle Lærke Ronn får en unik sjanse i motorsport: Trenes av Le Mans-vinner

Lærke Ronn får en erfaren mentor i Mikkel O. Pedersen, som skal veilede henne mot en profesjonell karriere innen motorsport. Planen er ambisiøs, og...

Fabrikkstart til tross for gjeld på 19 milliarder kroner

KTM må betale minst 4 milliarder av en gjeld på 19 milliarder kroner for å overleve konkursen. Produksjonen starter likevel på nytt i midten...

Hever lønnen – bilsjef tjener 250.000 kroner dagen

Volvo Group har hevet lønnen til administrerende direktør Martin Lundstedt, slik at han nå tjener tilsvarende 250.000 kroner hver eneste dag. Lønnen for administrerende...

Tilbakekalling av 137.000 biler – må få ny motor gratis

Det er så mange problemer med Kia-konsernets 2-liters bensinmotor at 137 000 biler kan trenge ny motor på fabrikkens regning. 137.000 motorer. Det er...

Dansk bilprodusent går konkurs med milliontap

Bare i 2023 vil det ellers prisvinnende bilselskapet, som nå er konkurs, mangle 2,3 millioner kroner. Men de ansatte er reddet. Autohuset Fyn har...

Stenger Maserati? 11 milliarder kroner har forsvunnet

Da den nå sparkede regissøren Carlos Tavares fikk luftet sin frustrasjon, nektet Stellantis å stenge Maserati. Men nå taper merkevaren en planlagt investering på...

Bilgiganten skylder 8 milliarder – 170 permittert haste

Aston Martins salg falt med nesten 10 prosent i fjor. Samtidig må ledelsen ved hovedkvarteret i England forholde seg til at gjelden nå har...