25. april, 2025

Audi mener det har løst problemet med å brenne elbiler

Det har gått lenge. Men nå mener Audi å ha knekt koden for et stykke programvare som skal forhindre brann i batteriene til el- og hybridbiler.

Audi sier en ny programvareoppdatering reduserer risikoen for batteribrann i utvalgte e-tron 55 elbiler.

Oppdateringen til programvaren som styrer batteriet skal tillate full lading uten økt risiko for overoppheting. Programvaren vil identifisere potensielle feil i battericeller før det oppstår brann.

– Programvaren kan identifisere celler med feil og gi en potensiell feilmelding til kunden, for en kritisk fase, sier Audis PR-sjef i Sverige, Irene Bernald, til Carup .

Boosted har også hørt fra eiere av Audis plug-in hybrider de siste dagene. Herfra ser det ut til at Audi tilsynelatende har klart å overholde sin egen deadline og tilbyr nå også disse bilene en programvareoppdatering.

Uansett har flere av plug-in hybrid-eierne fått melding om når bilene deres, som foreløpig ikke er tillatt å lades på grunn av brannfare, kan få oppdatert programvaren.

Tilbake til elbiler, Audi har spesifikt bedt e-tron-eiere om ikke å lade mer enn 80 prosent av batteriets kapasitet. Tyskerne mener derimot at problemet er begrenset til et spesifikt batteri fra LG Chem. Globalt dreier dette seg om cirka 70 000 biler.

Likevel har det tatt Audi nesten et år å utvikle en løsning. På den annen side mener tyskerne nå også at problemet er løst. Og at kundene etter programvareoppdateringen kan fortsette som normalt.

– Kunder med en Audi e-tron omfattet av tilbakekallingen (kode 93U9, red.) har fått en ny tilbakekalling.

– Hensikten er å gjennomføre en siste oppdatering av programvaren som overvåker batteriet. Oppdateringen gjør det mulig for kundene å lade til 100 prosent igjen etter verkstedbesøket, sier Irene Bernald.

Audi understreker at problemet ikke har rammet alle Audi e-tron 55-modeller. Kunder som ikke har fått melding skal ikke gjøre noe mer enn det som allerede er gjort med bilene deres.

Dersom den nye programvaren for elbilene finner flere problemer, vil Audi erstatte de problematiske cellene. Imidlertid må den nye programmeringen utformes for å oppdage de defekte cellene før de begynner å klage.

Både bransjefolk og forskere som spesialiserer seg på batterier har tidligere vært ekstremt kritiske til at bilprodusenter 'bare' har lov til å rulle ut programvareoppdateringer for å lappe kritiske problemer.

Enkelte bilmerker har også erkjent at programvare ikke nødvendigvis er løsningen. Jaguar, som også har fått batterier fra LG Chem, valgte å kjøpe tilbake nesten 3000 eksemplarer av elbilen I-Pace i fjor. Les mer om det her .

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Han tjener millioner på klistremerker for sinte Tesla-eiere

Misfornøyde Tesla-eiere kjøper klistremerker for å distansere seg fra...

Tysk bilgigant går konkurs etter 40 år – 580 permittert

Den tyske VW-leverandøren Bohai Trimet i Harzgerode har gått...

Mazda lover ny MX-5 med større motor og manuell girkasse

Neste generasjon Mazda MX-5 vil beholde forbrenningsmotoren. Den nye...

Bilsalget i Russland kollapser – 46 prosent er borte

Kinesiske bilmerker som Haval, Chery og Geely Auto lider...

Toyota beveger seg mot elbiler – satser på "fremtidens bensin"

Toyota, Subaru, Mazda, Suzuki og Daihatsu tror ikke bare...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...

Den avgjørende ulempen med elbiler som ingen snakker om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7 sliter med lav nyttelast på grunn av vekten på batteriet. Det begrenser bagasje og passasjerer....