Audi er ikke for hyggelig til å kreve uhyrlige beløp for bilene sine. Selv ikke om disse kommer fra fabrikk på 19" stålfelger.
Stålfelger hører ikke fortiden til. I hvert fall ikke hvis du spør Audi i Ingolstadt. Tyskerne har fortsatt den billige lossingen på programmet.
Et raskt besøk på Audis tyske nettside avslører også at den er god nok. Utgangspunktet er i flere tilfeller at splitter nye biler har stålhjul på seg.
Det samme gjelder trommelbremser. Audi mener ikke at elbilen Q4 e-tron trenger noe annet.
Det skriver Motor1 .
LES OGSÅ: Det er her bensinprisen stuper – danskene står i lange køer
Konkret forsvarer Audi seg med at regenerering av energien allerede klarer 90 prosent av bilens bremsing, når det derfor er nødvendig å bremse.
Mens den danske Audi-importøren slett ikke har stålfelger på Q4-programmet, holder ikke Audi hjemme i Tyskland tilbake i det hele tatt fra de billigste løsningene.
Her er utgangspunktet stålfelger i størrelsen 235/55-19" på forakselen. Mens innfestingen bak har vokst til 255/50-19".
Når det er sagt, kan det faktisk være mindre. Også på stålhjul. Både den lille Audi A1 og den litt større Q2 leveres som standard på stålhjul. Både Q4, A1 og Q2 leveres ellers med stoffseter. Så i utgangspunktet i Tyskland.
Det er litt annerledes her hjemme. Du kan faktisk ikke utstyre en Q4 e-tron med stålhjul i det hele tatt. Den leveres i første omgang til danske kunder med 19" lettmetallfelger.
På den annen side er prisen også bare rett under avgiftsgrensen for elbiler. Audi i Danmark vil ha 419.000 DKK for den minst utstyrte Q4.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her