Audi forhandler for tiden med bรฅde politikere og egne ansatte om fremtiden til merkets eneste fabrikk i Belgia. Nรฅ har produksjonen stoppet.
Audi leter etter en vei ut av den vanskelige situasjonen ved Brussel-fabrikken. Merkets eneste fabrikk i Belgia og en av kun to gjenvรฆrende fabrikker i hele Belgia.
En ting er imidlertid allerede klart โ de ansatte ved fabrikken skal ikke bygge biler de neste fire ukene.
Dette er skrevet av Automobilwoche .
Den eneste modellen som er bygget pรฅ fabrikken, Q8 e-tron, selger sรฅ dรฅrlig at Audi รธnsker รฅ bli kvitt den for tidlig. Pรฅ den andre siden stรฅr regjeringen i Belgia, som prรธver รฅ redde jobbene som fortsatt er ved fabrikken.
LES OGSร : Kevin Magnussen-konkurrent bekrefter rykte
Tilbake i begynnelsen av april sparket Audi 371 av de ansatte ved fabrikken. Det er ogsรฅ fรธrste gang bilmerket sparker folk i Belgia siden det overtok den 75 รฅr gamle fabrikken fra Volkswagen i 2010.
For รธyeblikket er det kun et fรฅtall som jobber pรฅ fabrikken. Dette er enkeltstรฅende kontorarbeidere og vaktmestere som holder plassen ryddig. Det bekrefter Audi overfor tyske medier.
Det er slett ikke sikkert at produksjonen starter pรฅ nytt. Uansett har fabrikkledelsen allerede informert de ansatte om at produksjonen av Q8 e-tron, som Audi opplever som svรฆrt vanskelig รฅ selge, kan bli stanset i svรฆrt lang tid fรธr den egentlig var planlagt.
Den ledende tillitsvalgte ved fabrikken, Franky De Schrijver, har allerede advart om at et sted mellom 1400 og 1500 av hans kolleger stรฅr til รฅ miste jobben allerede i oktober.
Det er forรธvrig ikke fรธrste gang at Audi stopper produksjonen ved den belgiske fabrikken. Tilbake i oktober 2023 skjedde nรธyaktig det samme med Q4-modellen.
Faktisk, ifรธlge Belga News Agency, var planen at fabrikken skulle bygge minst 40 000 Q4 per รฅr senest i midten av 2026. Men selv om fabrikken ruster opp og var satt opp for det, ble produksjonen satt pรฅ vent etter en testmontering pรฅ drรธyt 200 biler.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her