Audi tilbakekaller nå 110.000 biler fordi den elektroniske håndbremsen kan være defekt. Tyskerne tror de kan fikse det med en programvareoppdatering.
Programvarefeil i Audi Q4 e-tron kan gi problemer med bilens parkeringsbrems. Nesten 110.000 biler skal ha service. Det er også rapportert om batteriproblemer.
Audi står overfor en stor tilbakekalling. Nesten 110 000 enheter av elbilen Audi Q4 e-tron skal repareres. Årsaken er en programvarefeil knyttet til bilenes elektriske håndbrems.
Feilen betyr at håndbremsen kanskje ikke fungerer som den skal. Dette gjelder biler produsert i perioden fra 2020 til 2023.
Problemet kan ikke løses med en oppdatering sendt direkte til bilene. Bileiere må derfor bestille time på et av Audis egne verksteder.
Her vil bilens programvare bli oppdatert av en tekniker. Besøket på verkstedet er nødvendig for å sikre at håndbremsen fungerer som den skal.
Programvareoppdatering krever verkstedbesøk
Informasjonssjef i Audi i Sverige, Irene Bernald, utdyper problemet. Hun sier til mediet Vi Bilägare :
– Det er parkeringsbremsens kontrollenhet som må oppdateres ved et besøk hos våre forhandlere.
Ifølge Irene Bernald kan de berørte bilene fortsatt brukes. Bileiere bør imidlertid være spesielt forsiktige inntil Audis egne teknikere har sett på bilene deres.
Du kan sørge for at håndbremsen er på før du forlater bilen. Den røde indikatoren i håndbremsen skal lyse i bilens display i noen sekunder etter aktivering.
Tilbakekallingen omfatter biler produsert før 12. oktober 2023. Irene Bernald opplyser at det bare i Sverige dreier seg om cirka 4000 biler. Boosted jobber med å finne ut hvor mange biler dette gjelder i Danmark.
Bernald legger til: "En fjerdedel av dem er allerede reparert." Antall berørte biler i Danmark er ikke spesifisert.
Batteriproblemer og mulig brannfare
I tillegg til parkeringsbremssvikten, opplever Audi også utfordringer med batteripakker. Dette gjelder både rene elbiler og hybridbiler fra merket.
Flere Audi-eiere har fått beskjed om å begrense oppvarmingen. Noen har fått beskjed om å slutte å lade helt.
Andre har blitt fortalt at de bare kan lade batteriet til 80 prosent av kapasiteten.
Årsaken til restriksjonene er frykt for brannfare. Dette gjelder spesifikt batterier produsert av leverandøren LG.
Audi undersøker faren for at de aktuelle batteriene kan ta fyr. Bileiere med berørte modeller avventer ytterligere informasjon fra Audi angående saken.
I Danmark har de første eierne ifølge Boosteds opplysninger fått en innkalling til å besøke verkstedet.
Disse batteriproblemene er atskilt fra programvarefeilen i Q4 e-tron-modellen. Imidlertid bidrar de til de nåværende utfordringene for bilprodusenten.
Audi jobber med å løse begge problemene for berørte kunder. Dersom feilen er tilstede på danske biler, vil eierne bli kontaktet via Motorregisteret. Audi har ikke lov til å kontakte sjåfører direkte.
Hos Boosted.dk følger vi utviklingen nøye. Du finner flere nyheter om Audi og utviklingen innen elbiler og teknologi på våre nettsider.
Audi er heller ikke den eneste med batteriproblemer. I Norge er det så mange problemer med Jaguar I-Pace at importøren nå kjøper tilbake over 100 biler .
Tilbakekallingen kommer etter at Jaguar i USA tilbakekalte over 3000 biler med nøyaktig samme problem i fjor. Men her i Danmark avviser importøren at problemet eksisterer.