Audi tilbakekaller nรฅ 110.000 biler fordi den elektroniske hรฅndbremsen kan vรฆre defekt. Tyskerne tror de kan fikse det med en programvareoppdatering.
Programvarefeil i Audi Q4 e-tron kan gi problemer med bilens parkeringsbrems. Nesten 110.000 biler skal ha service. Det er ogsรฅ rapportert om batteriproblemer.
Audi stรฅr overfor en stor tilbakekalling. Nesten 110 000 enheter av elbilen Audi Q4 e-tron skal repareres. ร rsaken er en programvarefeil knyttet til bilenes elektriske hรฅndbrems.
Feilen betyr at hรฅndbremsen kanskje ikke fungerer som den skal. Dette gjelder biler produsert i perioden fra 2020 til 2023.
Problemet kan ikke lรธses med en oppdatering sendt direkte til bilene. Bileiere mรฅ derfor bestille time pรฅ et av Audis egne verksteder.
Her vil bilens programvare bli oppdatert av en tekniker. Besรธket pรฅ verkstedet er nรธdvendig for รฅ sikre at hรฅndbremsen fungerer som den skal.
Programvareoppdatering krever verkstedbesรธk
Informasjonssjef i Audi i Sverige, Irene Bernald, utdyper problemet. Hun sier til mediet Vi Bilรคgare :
โ Det er parkeringsbremsens kontrollenhet som mรฅ oppdateres ved et besรธk hos vรฅre forhandlere.
Ifรธlge Irene Bernald kan de berรธrte bilene fortsatt brukes. Bileiere bรธr imidlertid vรฆre spesielt forsiktige inntil Audis egne teknikere har sett pรฅ bilene deres.
Du kan sรธrge for at hรฅndbremsen er pรฅ fรธr du forlater bilen. Den rรธde indikatoren i hรฅndbremsen skal lyse i bilens display i noen sekunder etter aktivering.
Tilbakekallingen omfatter biler produsert fรธr 12. oktober 2023. Irene Bernald opplyser at det bare i Sverige dreier seg om cirka 4000 biler. Boosted jobber med รฅ finne ut hvor mange biler dette gjelder i Danmark.
Bernald legger til: "En fjerdedel av dem er allerede reparert." Antall berรธrte biler i Danmark er ikke spesifisert.
Batteriproblemer og mulig brannfare
I tillegg til parkeringsbremssvikten, opplever Audi ogsรฅ utfordringer med batteripakker. Dette gjelder bรฅde rene elbiler og hybridbiler fra merket.
Flere Audi-eiere har fรฅtt beskjed om รฅ begrense oppvarmingen. Noen har fรฅtt beskjed om รฅ slutte รฅ lade helt.
Andre har blitt fortalt at de bare kan lade batteriet til 80 prosent av kapasiteten.
ร rsaken til restriksjonene er frykt for brannfare. Dette gjelder spesifikt batterier produsert av leverandรธren LG.
Audi undersรธker faren for at de aktuelle batteriene kan ta fyr. Bileiere med berรธrte modeller avventer ytterligere informasjon fra Audi angรฅende saken.
I Danmark har de fรธrste eierne ifรธlge Boosteds opplysninger fรฅtt en innkalling til รฅ besรธke verkstedet.
Disse batteriproblemene er atskilt fra programvarefeilen i Q4 e-tron-modellen. Imidlertid bidrar de til de nรฅvรฆrende utfordringene for bilprodusenten.
Audi jobber med รฅ lรธse begge problemene for berรธrte kunder. Dersom feilen er tilstede pรฅ danske biler, vil eierne bli kontaktet via Motorregisteret. Audi har ikke lov til รฅ kontakte sjรฅfรธrer direkte.
Hos Boosted.dk fรธlger vi utviklingen nรธye. Du finner flere nyheter om Audi og utviklingen innen elbiler og teknologi pรฅ vรฅre nettsider.
Audi er heller ikke den eneste med batteriproblemer. I Norge er det sรฅ mange problemer med Jaguar I-Pace at importรธren nรฅ kjรธper tilbake over 100 biler .
Tilbakekallingen kommer etter at Jaguar i USA tilbakekalte over 3000 biler med nรธyaktig samme problem i fjor. Men her i Danmark avviser importรธren at problemet eksisterer.