Audi skal både kurere rekkeviddeangst med tilhenger og få elbiler til å gå rett i vannet. Det avslører en ny patentsøknad.
Ser du litt i bunken med patentsøknader hos det tyske patentkontoret, vil du finne at Audi ønsker å kjøre elbiler i vannet. Bokstavelig talt sånn.
Foran tyske myndigheter beskriver Audi en teknisk løsning som skal kunne forvandle en elbil til en amfibiekorvett.
Det skriver Carmoses .
Ifølge Audi er det spesielle egenskaper ved elbiler som gjør dem egnet for denne overgangen – altså fra asfalt til vann.
For det første må elbiler beskytte batteriene mot vanninntrenging, noe som krever omfattende tetting av undervognen.
LES OGSÅ: Toyota Celica kommer tilbake, bekrefter sjefen
For det andre trenger mange elbiler ikke store åpninger for kjøling, noe som gjør det mulig å tette fronten ytterligere. I tillegg har elbiler ofte hjul som kan fungere uavhengig av hverandre, noe som også kan være en fordel i vann.
Audi kombinerer flere ideer som viser til allerede kjente løsninger i patentet. Et eksempel er hjul med bevegelige eiker.
De bevegelige 'felgene' kan skape turbulens for å avkjøle, men de kan, sier Audi, også fungere som propeller.
Patentet beskriver hvordan hjulene kan dreies 90 grader når bilen er i vannet, slik at de kan skape fremdrift.
Et annet element er bruk av flyteanordninger som kan festes til bilen og gi den oppdrift. Apparatet skal kunne fylles med luft fra en innebygd pumpe, noe som også kan være praktisk i terreng terreng på land.
Når bilen er i vannet kan understellsopphenget senkes slik at hjulene plasseres lavere enn selve karosseriet. Slik tenker tyskerne på hjulene som propeller.
I patentsøknaden beskriver Audi også sensorer som kan føle vann og lukke åpninger i understellet, fordi bilen går ut i det våte.
Dette gjør prosessen enkel og automatisk. Samtidig kan bilens vektfordeling – ofte sentrert i bunnen – gi stabilitet når den beveger seg fra land til vann.
Audi bemerker også at det ikke vil kreve spesielle ferdigheter for å kontrollere bilen på vann. Føreren kan bruke samme ratt og pedaler som på land. Selv om det fortsatt er tekniske utfordringer som rustbeskyttelse, mener Audis utviklingsavdeling at ideen er verdt å patentere.
Og så er det rekkeviddeangst-tingen. Audi mener det kan kureres med tilhenger. Ja, en trailer. Les mer om det her .