Audi vil ha patent på elbiler som kjører i vann

Audi skal både kurere rekkeviddeangst med tilhenger og få elbiler til å gå rett i vannet. Det avslører en ny patentsøknad.

Ser du litt i bunken med patentsøknader hos det tyske patentkontoret, vil du finne at Audi ønsker å kjøre elbiler i vannet. Bokstavelig talt sånn.

Foran tyske myndigheter beskriver Audi en teknisk løsning som skal kunne forvandle en elbil til en amfibiekorvett.

Det skriver Carmoses .

Ifølge Audi er det spesielle egenskaper ved elbiler som gjør dem egnet for denne overgangen – altså fra asfalt til vann.

For det første må elbiler beskytte batteriene mot vanninntrenging, noe som krever omfattende tetting av undervognen.

LES OGSÅ: Toyota Celica kommer tilbake, bekrefter sjefen

For det andre trenger mange elbiler ikke store åpninger for kjøling, noe som gjør det mulig å tette fronten ytterligere. I tillegg har elbiler ofte hjul som kan fungere uavhengig av hverandre, noe som også kan være en fordel i vann.

Audi kombinerer flere ideer som viser til allerede kjente løsninger i patentet. Et eksempel er hjul med bevegelige eiker.

De bevegelige 'felgene' kan skape turbulens for å avkjøle, men de kan, sier Audi, også fungere som propeller.

Patentet beskriver hvordan hjulene kan dreies 90 grader når bilen er i vannet, slik at de kan skape fremdrift.

Et annet element er bruk av flyteanordninger som kan festes til bilen og gi den oppdrift. Apparatet skal kunne fylles med luft fra en innebygd pumpe, noe som også kan være praktisk i terreng terreng på land.

Når bilen er i vannet kan understellsopphenget senkes slik at hjulene plasseres lavere enn selve karosseriet. Slik tenker tyskerne på hjulene som propeller.

I patentsøknaden beskriver Audi også sensorer som kan føle vann og lukke åpninger i understellet, fordi bilen går ut i det våte.

Dette gjør prosessen enkel og automatisk. Samtidig kan bilens vektfordeling – ofte sentrert i bunnen – gi stabilitet når den beveger seg fra land til vann.

Audi bemerker også at det ikke vil kreve spesielle ferdigheter for å kontrollere bilen på vann. Føreren kan bruke samme ratt og pedaler som på land. Selv om det fortsatt er tekniske utfordringer som rustbeskyttelse, mener Audis utviklingsavdeling at ideen er verdt å patentere.

Og så er det rekkeviddeangst-tingen. Audi mener det kan kureres med tilhenger. Ja, en trailer. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Rolls-Royces nye 26,8-liters V12 har 2222 hestekrefter

12V2000 M96Z er kanskje et langt navn, men bak...

Spillapper: Hvorfor mobilfokuserte strategier trives i Danmark

Spillapper blomstrer blant danske spillere – og har faktisk...

Volvo må låne 4 milliarder kroner for å lage elbiler

Volvo Cars har nok en gang blitt tvunget til...

Oversett fotobil i 6 måneder – bøtelagt med 208 000 danske kroner

Andrea Ferretto overså en varebil med skjult kamera i...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...