Et tregere enn forventet marked for elbiler får nå Audi til å revurdere sitt eget mål om å lansere ikke annet enn elbiler fra 2026.
Audi har tidligere sagt at de vil lansere sin siste nye bensinbil i 2026. Men det målet er ikke nødvendigvis skrevet i stein.
Nå skriver Autocar at det tyske bilmerket har fått kalde føtter.
Den siste bilen noensinne fra Audi skulle være neste generasjon Q7. Men et tregere enn forventet marked for elbiler har tilsynelatende fått tyskerne til å ombestemme seg.
Etter planen skulle den kommende Q7 ha blitt lansert i 2026, fordi den skal fjernes fra programmet igjen i 2032.
På den tiden skulle Audis modellutvalg kun bestå av elbiler. Skulle… For da Audi nylig la fram årsregnskapet til omverdenen, understreket direktør Gernot Döllner at forbrenningsmotoren fortsatt spiller en avgjørende rolle.
Fra 2026 til 2032 og til en ukjent dato
– I alle våre markeder skal vi ta en titt på forbrenningsmotoren. Vi hadde sagt at 2032 var vår frist. Men det må vi revurdere, sier Döllner.
Og så forklarte Audi-direktøren at overgangen til elbil tar lengre tid enn forventet, og at forbrenningsmotoren derfor vil spille en viktig rolle i mellomtiden.
Men nå aner ikke merket fra Ingolstadt hvor lenge den mellomperioden faktisk vil vare. Omvendt er Audi et av de eneste merkene som så langt har insistert på at det var og er nødvendig å droppe bensin- og dieselbiler fra modellutvalget.
En etter en har konkurrentene måttet innrømme at de ikke kan overleve uten forbrenningsmotoren. Senest har et merke som Volvo kastet målet om kun å bygge elbiler i søpla.
Et av de eneste bilmerkene som ikke har ønsket å sette noen form for dødsstøt på forbrenningsmotoren er BMW.
Tvert imot har merket München insistert på at elbilene kun skal supplere det eksisterende modellutvalget. Derfor vil det også komme nye BMW-er med begge typer drivverk i fremtiden. Les mer om det her .