I desember fikk han sparken fra jobben som direktør i Stellantis. Nå strekker Carlos Tavares hånden etter sin tidligere arbeidsgiver, som han mener henger etter Kina.
Carlos Tavares, som ble sparket som direktør for Stellantis i desember, advarer nå mot Kinas dominans på elbilmarkedet. I et nytt intervju med den portugisiske nyhetskanalen Expresso uttrykker han bekymring for at Kina ligger langt fremme i utviklingen av elektriske kortog.
Tavares mener dette har tvunget europeiske bilmerker inn i en kamp for å overleve. Han understreker at europeiske bilprodusenter møter hard konkurranse, der bare de sterkeste overlever.
Den tidligere konsernsjefen angrer imidlertid ikke på avgjørelsen som til slutt førte til oppsigelsen hans. Han erkjenner at hans visjon for Stellantis ikke var i tråd med resten av styret.
– Et selskap som har 250.000 ansatte på tvers av 15 bilmerker kan ikke styres uten én felles retning, sier Carlos Tavares til Expresso .
Tavares forlot stillingen i begynnelsen av desember etter uenighet om fremtidig strategi. Han mener Kina ligger «mange år» foran i utviklingen av elbiler.
Ifølge Tavares har de politiske beslutningene tatt av europeiske ledere ført til en blindvei, og forverret situasjonen ytterligere for europeiske bilprodusenter.
Carlos Tavares har tidligere fått kritikk fra det amerikanske Stellantis National Dealer Council, en gruppe som representerer forhandlere av Stellantis-kroner i USA.
De hevder at Tavares har tatt kortsiktige beslutninger for å øke fortjenesten på bekostning av den langsiktige helsen til Fiat-Chrysler Automobiles, den amerikanske armen til Stellantis.
Oppsigelsen av Tavares markerer et skifte i Stellantis strategi. Det blir interessant å se hvordan den nye ledelsen vil håndtere utfordringene som Tavares har påpekt.
Spesielt Kinas dominans av elbilmarkedet og fremtiden til europeiske bilprodusenter i en stadig mer konkurranseutsatt bransje vil være avgjørende for Stellantis suksess.