14. desember, 2024

Avskjediget regissør får skylden for døden til den berømte V8-motoren

Offisielt gikk han selv. Men i virkeligheten ble Carlos Tavares sparket av Stellantis. Nå får han skylden for at ingen ny bil har den kjente Hemi-V8-motoren.

Carlos Tavares, som i forrige uke fikk sparken som administrerende direktør i Stellantis, får skylden for at HEMI V8-motoren nesten ikke finnes i nye biler lenger.

Ifølge kilder var det først og fremst Tavares som tok beslutningen om å droppe den ikoniske motoren.

– Alle ville ha beholdt den (Hemi-motoren, red.), sier en kilde til CNBC .

Beslutningen om å skrote HEMI-motoren har blitt et symbol på utfordringene som preget Tavares' tid som toppsjef i verdens fjerde største bilkonsern.

Flere medier skriver at beslutningen om å droppe V8-motoren delvis skyldtes en intern maktkamp i Stellantis.

Noen ansatte så på selskapet som en europeisk bekymring, mens andre så på det hele som en amerikansk organisasjon med europeiske divisjoner.

Kilder sier til CNBC at Tavares prioriterte de europeiske merkene, og derfor hadde han også mye fokus på å få ned CO2-utslippene. Faktisk klaget han høyt over at enkelte konkurranser ønsker at EU skal lempe på fremtidige CO2-krav.

Ifølge media kostet det enorme fokuset på elektrifisering HEMI-motoren livet. Og det er flere amerikanere opprørt over. Spesielt fordi markedet ikke har endret seg til elbiler i det tempoet som bilmerkene ble satt i perspektiv og langt på vei selv forventet.

Stellantis' fremtidige retning er nå usikker etter Tavares' avgang. En ny administrerende direktør forventes ansatt i løpet av neste år.

Inntil da har amerikansk-italieneren John Elkan tatt ansvaret. Flere store endringer har imidlertid allerede skjedd. På mindre enn en uke fikk tidligere Dodge og Ram-sjef Tim Kuniskis jobben tilbake. Han gikk ellers av med pensjon tidligere i år.

Kuniskis er kjent som en stor talsmann for HEMI-serien med V8-motorer. Og han var selv med da Stellantis utviklet Hellcat-modellene for Dodge.

Spørsmålet om fremtiden til HEMI V8-motoren forblir imidlertid ubesvart. Stellantis tilbyr fortsatt HEMI V8-motorer som såkalte «kassemotorer».

Altså komplette motorer som kundene selv må sette inn i bilene sine. Motoren er imidlertid fortsatt i Durango Hellcat når den ruller av samlebåndet. Dodge bestemte seg tidligere i år for å forlenge modellens levetid inn i 2025.

https://www.youtube.com/watch?v=4GgJJetN27g

Latest

Don't miss

Det er blitt 15.000 prosent dyrere å lade elbilen

Hjemme er strøm umiddelbart ganske dyrt. Men det er...

Første steg mot en bærekraftig fremtid med et nytt billån

Økonomiske beslutninger er en vesentlig del av livet, og...

BMW vil ha patent på et usynlig solskjerm for biler

En patentsøknad innlevert av BMW til det europeiske patentkontoret...

Mange dansker blir overrumplet av det nye forbudet mot bildekk

Både i Tyskland og Sverige er det innført forbud...

Nettgiganten Amazon blir bilforhandler

Nettgiganten begynte som en plattform med bøker. Nå er...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Det sparkede Formel 1-koret får en straff i avskjedsgave

Valtteri Bottas, som har fått sparken av Sauber-laget, har fått sin avskjedsgave av motorsportorganisasjonen FIA, en straff på fem plasser i feltet. Valtteri Bottas...

Klimaaktivister demonterer 100 biler med byggeskum

For tredje dag på rad har en eller flere foreløpig ukjente klimaaktivister stappet byggeskum inn i eksosrørene til biler. Senest var det over 100...

Nye felger til Tesla Model 3 koster 150 000 DKK

Det er halvdyrt. Faktisk koster et nytt sett med felger til Tesla Model 3 halve prisen på hele bilen i Danmark. Men så er...

12 av 16 batterifabrikker i Europa er droppet

12 av 16 batterifabrikker i Europa har enten blitt forsinket eller helt nedlagt. Det er dårlige nyheter for ønsket om uavhengighet fra Kina. Batterifabrikker...

Undersøkelse: Disse bileierne hater bilene sine mest

For andre år på rad topper Rivian listen over tilfredshet blant bileiere. Det ser helt annerledes ut for Volkswagen og Mercedes. Mens hele 86...

Den beleirede bilgiganten blir uavhengig i 2025

German Contiental er så hardt rammet av den dårlige økonomien at Automotive-avdelingen blir skilt ut. Dette vil skje senest i slutten av 2025. Den...

Ferrari står fast – nekter å bygge biler her

Det går bra for Ferrari. Så bra, faktisk, at USA kan løpe og hoppe. Bilmerket kommer ikke til å flytte produksjonen, selv om Trump...

Nettgiganten Amazon blir bilforhandler

Nettgiganten begynte som en plattform med bøker. Nå er Jeff Bezos og co. selger også biler. Først Hyundai i USA. Amazon Auto er det...

Bilistene har funnet en svakhet ved fotobokser – vanskelig å stoppe

Mange bilister bryr seg veldig lite om fotobokser. Nå har mange funnet ut at klonede bilskilt jukser fotobokser med kunstig intelligens. Politiet vil nødig...

Hamburg vil forby hager foran slik at lastesykler kan kjøre forbi

Den tyske byen Hamburg vil ekspropriere en rekke forhager i byen fordi syklister på lastesykler må få kjøre forbi hverandre. Beboerne er rasende. Sykkelveiene...

Første steg mot en bærekraftig fremtid med et nytt billån

Økonomiske beslutninger er en vesentlig del av livet, og riktig billån kan ha stor innvirkning på ens økonomiske situasjon. Når du vurderer et billån,...

Prisen på batterier til elbiler faller under den magiske grensen

Elbiler uten statlig støtte er ofte en dyr fornøyelse å kjøpe. Men nå skriver Bloomberg at prisen på batterier har nådd en magisk grense....