Offisielt gikk han selv. Men i virkeligheten ble Carlos Tavares sparket av Stellantis. Nå får han skylden for at ingen ny bil har den kjente Hemi-V8-motoren.
Carlos Tavares, som i forrige uke fikk sparken som administrerende direktør i Stellantis, får skylden for at HEMI V8-motoren nesten ikke finnes i nye biler lenger.
Ifølge kilder var det først og fremst Tavares som tok beslutningen om å droppe den ikoniske motoren.
– Alle ville ha beholdt den (Hemi-motoren, red.), sier en kilde til CNBC .
Beslutningen om å skrote HEMI-motoren har blitt et symbol på utfordringene som preget Tavares' tid som toppsjef i verdens fjerde største bilkonsern.
Flere medier skriver at beslutningen om å droppe V8-motoren delvis skyldtes en intern maktkamp i Stellantis.
Noen ansatte så på selskapet som en europeisk bekymring, mens andre så på det hele som en amerikansk organisasjon med europeiske divisjoner.
Kilder sier til CNBC at Tavares prioriterte de europeiske merkene, og derfor hadde han også mye fokus på å få ned CO2-utslippene. Faktisk klaget han høyt over at enkelte konkurranser ønsker at EU skal lempe på fremtidige CO2-krav.
Ifølge media kostet det enorme fokuset på elektrifisering HEMI-motoren livet. Og det er flere amerikanere opprørt over. Spesielt fordi markedet ikke har endret seg til elbiler i det tempoet som bilmerkene ble satt i perspektiv og langt på vei selv forventet.
Stellantis' fremtidige retning er nå usikker etter Tavares' avgang. En ny administrerende direktør forventes ansatt i løpet av neste år.
Inntil da har amerikansk-italieneren John Elkan tatt ansvaret. Flere store endringer har imidlertid allerede skjedd. På mindre enn en uke fikk tidligere Dodge og Ram-sjef Tim Kuniskis jobben tilbake. Han gikk ellers av med pensjon tidligere i år.
Kuniskis er kjent som en stor talsmann for HEMI-serien med V8-motorer. Og han var selv med da Stellantis utviklet Hellcat-modellene for Dodge.
Spørsmålet om fremtiden til HEMI V8-motoren forblir imidlertid ubesvart. Stellantis tilbyr fortsatt HEMI V8-motorer som såkalte «kassemotorer».
Altså komplette motorer som kundene selv må sette inn i bilene sine. Motoren er imidlertid fortsatt i Durango Hellcat når den ruller av samlebåndet. Dodge bestemte seg tidligere i år for å forlenge modellens levetid inn i 2025.