Elbilens markedsandel har stupt etter at Tyskland suspenderte statstilskudd til biltypen med umiddelbar virkning i desember i fjor.
Mens det danske markedet for nye biler generelt sett presterer best blant de skandinaviske landene, blør Europas største bilmarked.
I Tyskland er det lett å spore at landets regjering fjernet all støtte til elbiler med umiddelbar virkning i desember i fjor.
Regjeringen vil heller bruke tilskuddskronene på å lappe gapende hull i statskassen. Huller som blant annet betyr at selskapet bak det tyske motorveinettet går glipp av milliarder av euro. Les mer om det her .
Konsekvensen av manglende støtte til kjøp av elbiler kunne sees allerede i januar, da tyskerne kjøpte 55 prosent færre elbiler. Nedgangen har siden flatet ut litt.
LES OGSÅ: Regjeringen gjør diesel dyrere igjen – avgiften øker i 2025
Men utviklingen fortsetter bare én vei. Nemlig nedover. Og nå taper også elbiler markedsandeler. Det viser den siste rapporten fra det tyske trafikktilsynet KBA.
Av 263.844 nye biler som kom på tyske veier i mars, var bare 31.384 av dem rene elbiler. Det tilsvarer en markedsandel på kun 11,9 prosent.
For rettferdighetens skyld skal det sies at både diesel, bensin og hybridbiler også gikk baklengs. Best ser det ut for dieselbilene, som kunne være fornøyd med en nedgang på 0,5 prosent til en markedsandel på 18,3 prosent.
Ifølge marklines.com er det ingenting som tyder på at markedet for nye biler retter seg opp. Tvert imot ser det ut til at tyskerne vil fortsette å kjøpe færre biler i år.
På hjemmebane frykter De Danske Bilimportorer å se en tilsvarende kurve for elbiler dersom Christiansborg ikke holder seg til den lavere registreringsavgiften. Det er imidlertid ting som tyder på at målet fortsatt er å ha 150 prosent avgift på elbiler i 2035. Les mer om dette her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!