En batteripakke som er så rask at den lades til 80 prosent på 8,5 minutter. Dette lover kinesiske Svolt nå.
Den kinesiske batteriprodusenten Svolt har presentert en ny batteripakke for elbiler som kan lades på «bare» 8,5 minutter. Teknologien bak ladingen, omtalt som «6C», lover en betydelig reduksjon i ladetiden for elbiler.
Svolt, som er et datterselskap av den kinesiske bilprodusenten Great Wall Motor, har siden 2018 spesialisert seg på utvikling av batteriteknologi.
Kinesernes nye batteripakke er basert på såkalte «short blade»-celler av tredje generasjon. Deres karakteristiske trekk er et fallende, nesten halvmåneformet design.
Disse cellene er pakket tett sammen i flate batteripakker som er ideelle for montering under elbiler. "C"-kategorien refererer til ladeeffekten i forhold til batteristørrelsen. Et "6C"-batteri kan lades fra 10 til 80 prosent på 8,5 minutter, noe som er en betydelig forbedring i forhold til tidligere teknologier.
For å sette det i perspektiv, tar det 60 minutter å lade et "1C"-batteri fra 10 til 80 prosent. Svolts nye teknologi reduserer dermed ladetiden med over 85 prosent.
Dette er skrevet av CNEVSPost .
Batteripakken bruker litiumjernfosfatkatoder (LFP-teknologi). På denne måten mener kineserne de både kan redusere prisen på selve batteriet og øke motstanden til selve pakken mot temperatursvingninger.
Tidligere har det vært slik at nettopp shortblade-cellene var den rimeligere løsningen, men med kompromisset om at elbileiere også måtte leve med lavere energitetthet. Ergo kortere rekkevidde.
Ifølge Svolt har det nye batteriet en energitetthet på 185 Wh/kg, som er i den høye enden for denne typen batterier.
Pengene til utvikling henger imidlertid ikke på trær. Så sent som i november i fjor måtte kineserne droppe en fabrikk i Tyskland. Det var ellers planer om å bruke hele 19 milliarder kroner på prosjektet.
Blant de mest fremtredende skuespillerne er CATL, Geely og BYD. Sistnevnte leverer batteriteknologi til nye Toyota bZ3X, en elektrisk crossover spesielt utviklet for det kinesiske markedet. Men hvem Svolt skal levere til er fortsatt et uavklart spørsmål.