Etter mer enn 100 000 motorer fordelt på to tiår med produksjon, er det slutt å montere W12-motorer for hånd ved Bentleys fabrikk i den engelske byen Crewe.
Alle gode ting tar slutt.
For Bentley er slutten nå kommet. I hvert fall når det kommer til W12-motoren. I to tiår har det engelske merket eid av Volkswagen bygget W12-motorer for hånd.
Men det hele er over nå. Bilmerket markerte en del av slutten på deres historie da de siste W12-drevne Bentayga-, Continental- og Flying Spur-modellene forlot fabrikken nylig.
Det opplyser Bentley i en pressemelding .
Merkets farvel til W12-motoren er en del av den såkalte Beyond100-strategien, som begynner med en helt ny forbrenningsmotor. En plug-in hybrid.
LES OGSÅ: Politiet advarer folk med tilhenger: «Du mister korkortet ditt»
Den nye V8-motoren betyr ikke bare at det engelske merket dropper kun elbiler. Vi står også overfor en tid da gatebiler fra Bentley aldri har vært mer potente.
4-liters V8-motoren, som trolig er en videreutvikling av motoren som brukes i Audi RSQ8 og Lamborghini Urus, har hele 750 hestekrefter.
– På grunn av alt som skjer rundt oss vil vi satse mer på hybridbilen. Vi forventet at salget skulle falle i 2028, 2029 og 2030, sa daværende direktør Adrian Hallmark om Bentleys nye beslutning tidligere i et intervju med Autocar.
Engelskmennene er ikke de eneste som i disse dager tar farvel med en legendarisk motorkonstruksjon. Bugatti, tidligere heleid av Volkswagen, er også satt til å pensjonere en W-motor. Erstatningen har imidlertid fortsatt 16 sylindre. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her