Etter mer enn 100 000 motorer fordelt pรฅ to tiรฅr med produksjon, er det slutt รฅ montere W12-motorer for hรฅnd ved Bentleys fabrikk i den engelske byen Crewe.
Alle gode ting tar slutt.
For Bentley er slutten nรฅ kommet. I hvert fall nรฅr det kommer til W12-motoren. I to tiรฅr har det engelske merket eid av Volkswagen bygget W12-motorer for hรฅnd.
Men det hele er over nรฅ. Bilmerket markerte en del av slutten pรฅ deres historie da de siste W12-drevne Bentayga-, Continental- og Flying Spur-modellene forlot fabrikken nylig.
Det opplyser Bentley i en pressemelding .
Merkets farvel til W12-motoren er en del av den sรฅkalte Beyond100-strategien, som begynner med en helt ny forbrenningsmotor. En plug-in hybrid.
LES OGSร : Politiet advarer folk med tilhenger: ยซDu mister korkortet dittยป
Den nye V8-motoren betyr ikke bare at det engelske merket dropper kun elbiler. Vi stรฅr ogsรฅ overfor en tid da gatebiler fra Bentley aldri har vรฆrt mer potente.
4-liters V8-motoren, som trolig er en videreutvikling av motoren som brukes i Audi RSQ8 og Lamborghini Urus, har hele 750 hestekrefter.
โ Pรฅ grunn av alt som skjer rundt oss vil vi satse mer pรฅ hybridbilen. Vi forventet at salget skulle falle i 2028, 2029 og 2030, sa davรฆrende direktรธr Adrian Hallmark om Bentleys nye beslutning tidligere i et intervju med Autocar.
Engelskmennene er ikke de eneste som i disse dager tar farvel med en legendarisk motorkonstruksjon. Bugatti, tidligere heleid av Volkswagen, er ogsรฅ satt til รฅ pensjonere en W-motor. Erstatningen har imidlertid fortsatt 16 sylindre. Les mer om det her .