Med introduksjonen av berøringsskjermer i bilkabinene har det blitt mer å operere bak rattet. Noe som gjør bilister mer trafikkfarlige, viser ny etterforskning.
Berøringsskjermer i biler blir mer og mer vanlig, men en ny studie viser at de kan være farligere enn tidligere antatt.
Sjåfører bruker i gjennomsnitt mellom 3,4 og 15,7 sekunder på å betjene berøringsskjermen, avhengig av oppgavens kompleksitet. I løpet av den tiden fjernes bilførerens oppmerksomhet fra trafikken, noe som kan få alvorlige konsekvenser.
Undersøkelsen, som er utført av SINTEF og Nord universitet på oppdrag fra Trygg Trafikk og forsikringsselskapet Fremtind, målte hvor lang tid det tar å utføre ulike funksjoner på berøringsskjermen under overfarten.
44 personer deltok i studien, hvor øyebevegelsene deres og fordelingen av oppmerksomhet ble registrert med et kamera.
Dette skriver norsk TV2 .
LES OGSÅ: Mazda setter sportsbil med sammenleggbare lys og Wankel-motor i produksjon
Resultatene viser at å legge inn en adresse i navigasjonssystemet er den mest tidkrevende oppgaven. Sjåførene brukte i gjennomsnitt 15,7 sekunder på å fullføre den oppgaven.
Å velge musikk eller radiokanal tok 10-11 sekunder, mens justering av temperaturen var den raskeste oppgaven med 3,4 sekunder.
– I løpet av den tiden er du uoppmerksom som sjåfør, du bruker tid på skjermen i stedet for trafikken. Og når du fjerner blikket fra trafikken, kjører du faktisk blind. Så jo lengre tid oppgaven tar, jo lengre tid må du ha bind for øynene, sier Ann-Helen Hansen i Trygg Trafikk.
Selv korte oppgaver kan være problematiske. når en berøringsskjerm er involvert. I hvert fall i forhold til trafikksikkerhet. Likevel er det ingenting som tyder på at skjermene er på vei ut.
– Kjører du 22 km/t i byen mens du skriver adresse, er du i praksis bare 12 meter blind. Hvis du kontrollerer musikken i bare 2 sekunder, mens du cruiser med i 63 km/t, har du en kort avstand på mer enn 30 meter i blinde.
– Corsel krever din fulle oppmerksomhet, hele tiden. Det sier seg selv at berøringsskjermer byr på sikkerhetsutfordringer, sier Ann-Helen Hansen.
Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebyggende medarbeider i Fremtind, støtter resultatet av undersøkelsen.
– Problemet med skjermer i biler er sammensatt. Det ene er at man i praksis synger i blinde. Da må du omstille deg i trafikkbildet igjen. I tillegg er de enkelte bilmerkenes systemer forskjellige, noe som skaper ytterligere forvirring.
– Hvis du kjører i en utenlandsk bil. Derfor trenger vi den type forskning slik at bilprodusenter og myndigheter kan få på plass for å redusere risikoen for skader så mye som mulig.
Nordmennene er ikke de eneste som er skeptiske til de store berøringsskjermene. Hos BMW tror direktør Oliver Zipse for eksempel at de største skjermene blir helt forbudt.
Og ved sikkerhetsinstituttet EURO NCAP vil de indirekte legge restriksjoner på skjermene. Noe som bl.a. går utover Tesla. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!