Nye EU-regler om kvoter for CO2 gjør allerede bensin og diesel betydelig dyrere fra 2027. I 2031 vil ekstraregningen være på inntil 3,5 kroner per liter.
Det er ingen hemmelighet at bensin og diesel blir dyrere. Det skjer faktisk med sistnevnte allerede fra nyttår, når regjeringen hever skatten.
Men EU er allerede i ferd med å ta igjen flere avgifter som også vil påvirke bensinprisen i 2027. Drivstoff som blir dyrere skyldes et nytt kvotesystem for CO2 kalt ETS2.
Dette skriver Dansk Industri .
De nye reglene tvinger danskene, som fortsatt bruker fossilt brensel på den tiden, til å betale en ekstra årlig regning på 5 milliarder danske kroner.
LES OGSÅ: Kevin Magnussen er ferdig med Haas, skriver media
Dette skyldes et vedtak støttet av et flertall i det danske parlamentet. Vedtaket inkluderer disse forbrukerne i kvotesystemet, som EU håndhever i 2027.
Men hvor mye vil prisen øke? Det er et litt annet spørsmål. For de ekstra 3,5 kronene literen lander den ikke på bensinstasjonsstandene med det første. De introduseres gradvis.
Svenske Affärsvärlden skriver på bakgrunn av en analyse fra selskapet Veyt at kvotesystemet påvirker bilistene litt for lite. I 2031 vil drivstoffprisene ha økt med opptil 5 SEK sammenlignet med dagens nivå.
Omregnes det til danske forhold tilsvarer det en literpris multiplisert med 3,22 kroner. Samtidig ser elbileiere ut til å gå fri.
Den sittende SVM-regjeringen vedtok i desember i fjor å holde avgiften på biltypen i sjakk. Selv om det etter planen ikke skal være rabatt på elbiler senest i 2035.
Drivstoffprisen er ikke det eneste som vil presse bilistenes økonomi de neste årene. Fram mot 2026 vil de periodiske avgiftene på alle biler i Danmark øke betydelig. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her