Euro NCAP vil tildele bilmerker som ikke har fysiske knapper i bilen minus poeng, opplyser testorganisasjonen nå.
Biler med svært få – og de uten – fysiske knapper kan snart være en saga blott. Uansett vil Euro NCAP fra 2026 gi denne typen biler minuspoeng.
Det er det We Bilägers skriver.
Boosted har også tidligere vist til Euro NCAPs løftede pekefinger mot bilmerkene, som de siste årene nærmest har gått i hop med å samle alle funksjoner på én stor skjerm.
Det er en billigere måte å lage bilene på. Men utallige studier har vist at det stjeler sjåførenes oppmerksomhet når de skal holde øye med både trafikken og bilens skjerm.
Så nå må lagring av bilenes viktigste funksjoner i skjermen utløse minuspoeng.
Det er spesielt blinklysene, varselblinkene og vindusviskerne, hornet og alle SOS-funksjoner, som EUs obligatoriske eCall-funksjon, som Euro NCAP vil straffe bilmerkene for ikke å ha blitt til funksjoner med fysiske knapper.
– Berøringsskjermer har blitt et bransjedekkende problem, med nesten alle bilprodusenter som flytter noen kontroller til sentrale berøringsskjermer, noe som tvinger sjåfører til å ta øynene fra veien, og øker risikoen for ulykker på grunn av uoppmerksomhet i trafikken.
– Fra 2026 vil nye Euro NCAP-tester derfor oppmuntre bilprodusentene til å bruke separate, fysiske kontroller for grunnleggende funksjoner på en intuitiv måte for å fremme tryggere trafikk, sier Matthew Avery, Euro NCAPs direktør for strategisk utvikling.
BMW er allerede i forkant av denne utviklingen. I alle fall har direktøren for det tyske merket spådd at de svært store skjermene, som inkluderer funnet i Tesla i dag, vil i fremtiden trolig bli forbudt. Les mer om det her .