22. januar, 2025

Bilfabrikken kollapset – 2000 arbeidsplasser forsvinner momentant

Den kinesiske batteriprodusenten PTL slutter å bygge en fabrikk i Sverige. Nå raser selskapet over sikkerhetskravene i landet. 2000 arbeidsplasser blir ikke til noe.

Den kinesiske batteriprodusenten PLT har gitt opp å bygge en fabrikk i Sverige. Det betyr å si farvel til 2000 potensielle jobber.

PLT hadde også ambisjoner om å etablere en batterifabrikk i Sverige. Plasseringen av fabrikken var tiltenkt Torsboda i Timrå kommune, og produksjonen skulle fokusere på anoder til elbilbatteripakker.

Dette skriver SVT .

Investeringen var verdt anslagsvis 13 milliarder svenske kroner (tilsvarende ca. 9,1 milliarder danske kroner). Og fabrikken var planlagt å sysselsette rundt 2000 ansatte.

Prosjektet har imidlertid møtt uventede hindringer. Svenske myndigheter, nærmere bestemt den nasjonale tilsynsmyndigheten for strategiske produkter, har satt en rekke krav som PLT anser som uoppnåelige.

– Forholdene er ikke rimelige, verken fra et forretningsmessig perspektiv eller i lys av den korte tidsrammen, sier representanter for PLT.

Et av kravene fra myndighetene er at PLTs kinesiske morselskap skal ha begrenset innflytelse på den svenske fabrikken. Dette må sikres ved at en svensk partner går inn i prosjektet og påtar seg en betydelig del av den økonomiske risikoen. PLT mener dette er et uhåndterlig krav, spesielt gitt den korte tidshorisonten.

— Det er umulig, det fungerer ikke, sier Andreas Hamrin, talsperson for PLT Sverige.

PLT har offisielt klaget på avgjørelsen til den svenske regjeringen. Regjeringen ønsker foreløpig ikke å kommentere saken.

Men bistands- og utenrikshandelsminister Benjamin Dousa (M) sa til SVT at det ikke er noe generelt forbud mot investeringer fra bestemte land i enkelte sektorer. Hvert investeringstilfelle vurderes individuelt.

Presentasjonen av fabrikkprosjektet i Torsboda fant sted i mai 2023. Da var det forventet at fabrikken skulle være klar til produksjon rundt årsskiftet 2025/2026. Nå er fremtiden for prosjektet usikker, og 2000 potensielle arbeidsplasser henger i en tynn tråd.

Det mislykkede prosjektet er et tilbakeslag for den svenske batteriindustrien. Det reiser også spørsmål om hvordan Sverige bør håndtere utenlandske investeringer i sektorer av strategisk betydning.

PLTs situasjon illustrerer utfordringene kinesiske selskaper kan møte når de ønsker å etablere seg i vestlige land. Sikkerhetshensyn og politiske hensyn kan utgjøre betydelige barrierer for slike investeringer.

Det er foreløpig ikke kjent om PLT vil gjenoppta planene for en batterifabrikk i Sverige på et senere tidspunkt. Foreløpig er det imidlertid et faktum at selskapets ambisjoner i Torsboda er lagt på is.

Saken har skapt bekymring blant lokalpolitikere og næringslivstopper, som frykter at den kan ha negativ innvirkning på regionens økonomiske utvikling. De etterlyser en mer fleksibel prosess for å godkjenne utenlandske investeringer.

PLT har foreløpig ikke kommentert om selskapet vil se etter alternative lokasjoner for sin batterifabrikk. Det er imidlertid sannsynlig at selskapet vil vurdere andre land med et gunstigere investeringsklima.

Mens det er mye som tyder på at det kinesiske selskapet trekker seg ut av Sverige, har et annet svensk selskap nylig fått støtte til å fortsette kampen til døden. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Fyrte Kevin Magnussen innrømmer feil i Formel 1

Kevin Magnussen, som kanskje/kanskje ikke har lagt Formel 1...

NAVOR E5 har kommet: Nytt bilmerke i Danmark

Med NAVOR bringer Wismo Group en ny aktør til...

Seer-godkjent Subaru som 'aldri' kan repareres

En synsk og en bilforhandler har fått ørene i...

Jaguars egne ansatte hader nyt «woke»-logo

Jaguar skal kun bygge elbiler fra 2026. Og det...

Batterifabrikken bruker så mye strøm som 500 000 mennesker

Volvos nye batterifabrikk i den svenske byen Mariestad bruker...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Polestar Energy gjør hjemmelading smartere og billigere for danske elbileiere

Polestar Energy har gjort det enklere for danske elbileiere å spare penger på lading hjemme. Her forklarer vi hvordan. Med den nye Polestar Energy-appen...

Donald Trump vil stoppe statlige subsidier til elbiler i USA

Donald Trump, som mandag ble tatt i ed som president i USA, brukte bl.a. sin første dag på jobben for å signere et dekret...

FDM slutter etter 19 år – går av i protest

FDM har informert både næringsministeren og Klagenemnda for bil om at organisasjonen ikke lenger vil være en del av styret, som den var medstifter...

Elbil til 600.000 kr. har vært på verkstedet i 9 måneder

I hele 9 måneder har Cadillac Lyriq-eier Levan Azrumelashvili ventet på deler til bilen sin etter en trafikkulykke. I løpet av den tiden har...

Storebæltsbroen skylder bilistene 30 millioner kroner

BroBizz A/S, som eies av selskapet bak Storebæltsbroen, skylder danskene nesten 30 millioner danske kroner fra innskudd. BroBizz A/S, som eies av Sund &...

Betalte 42 milliarder – VW vil eie mer av bilmerket

Volkswagen har allerede betalt tilsvarende 42 milliarder danske kroner for deler av det amerikanske bilmerket Rivian. Nå vil tyskerne ha mer. Volkswagen har allerede...

Trump lover å avlyse elbilkravene umiddelbart

Donald Trump er nå president i USA igjen. I sin innsettelsestale brukte han bl.a. på å love å droppe krav til elbiler umiddelbart. Donald...

FDM kritiserer nytt forbud mot elbiler 1. oktober

Det er snart slutt på gratis parkering i elbiler i Aarhus kommune. Og FDM mener dette er en klar feil. Det sier førstekonsulenten. FDM...

De kan redde Saabs forlatte bilfabrikk «Ingen kommentar»

Alt inventar fra Saab Automobiles tidligere fabrikk i Trollhättan er lagt ut for salg. Men nå kan Polestar redde det historiske stedet fra stenging....

Nødlidende bilmerke sier opp én av tre ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy, som eies av kinesiske Volvo Cars, planlegger de å si opp én av tre ansatte. Direktøren kaller det «en vanskelig...

Bilforhandler nær konkurs – skylder 100 millioner kroner.

En milliardomsetning har ikke vært nok til å redde virksomheten for den svenske bilforhandleren Mobilty Motors, som nå forsøker en rekonstruksjon. Den svenske bilforhandlerkjeden...

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne bygger fortsatt så mange biler at de trenger verdens største bilpark. Den seiler med nesten...