30. oktober, 2024

Bilgiants fortjeneste har kollapset midt i en enorm krise

Krisen hos Volkswagen ser ut til å fortsette med uforminsket styrke. Senest viser regnskapstallene for tredje kvartal at overskuddet har kollapset med 67 prosent.

Volkswagens regnskap for tredje kvartal avslører en dyp krise i den tyske bilgiganten. Overskuddet har falt med 64 prosent til 24,5 milliarder danske kroner sammenlignet med samme periode i fjor.

Fallet er langt større enn forventet, og konsernets driftsmargin er redusert til kun 3,6 prosent. Dette kommer frem av en pressemelding fra Volkswagen selv.

En av hovedårsakene til det drastiske resultatfallet er svekket ytelse i det kinesiske markedet, som tidligere har vært en av Volkswagens mest lønnsomme regioner.

Salget har falt betydelig, og konsernet ser seg nå nødt til å gjennomføre omfattende innsparinger. Ifølge fagforeningen IG Metall vil det blant annet bety nedleggelse av tre bilfabrikker i Tyskland. Et grep som av mange beskrives som den største spareøvelsen i hele Volkswagens 87-årige historie.

I tillegg til problemene i Kina, opplever VAG-konsernet selv utfordringer med omstilling både hos Volkswagen og Audi.

LES OGSÅ: Audi legger ned bilfabrikk – over 3.600 mister jobben

Konsernet har blitt tvunget til å senke forventningene til helårsresultatet to ganger, og det ventes nå å lande på 133 milliarder danske kroner. For å nå dette målet må Volkswagen gjøre en betydelig forbedring i årets siste kvartal.

Nyheten om det skuffende regnskapet sendte Volkswagen-aksjene ned med over tre prosent da Frankfurt-børsen åpnet onsdag morgen. Aksjen stabiliserte seg imidlertid senere og steg med to prosent.

Volkswagen står overfor store utfordringer den kommende tiden. Konsernet må håndtere det sviktende salget i Kina, gjennomføre omfattende innsparinger og forhandle nye lønnsavtaler med fagforeningene.

Forhandlingene ventes å bli vanskelige, da forbundet krever en lønnsøkning på syv prosent, mens ledelsen ønsker en lønnsreduksjon på minst 10 prosent.

Finansdirektør Arno Antlitz anerkjenner utfordringene Volkswagen står overfor og understreker behovet for kostnadsreduksjoner og effektivitetsforbedringer.

Antlitz trekker imidlertid frem et økende antall bestillinger i Vest-Europa som et positivt tegn. Akkurat som han kan finne noe positivt i merkets modellprogram.

Tidligere i år ga samme økonomidirektør Volkswagen to – maks tre år på seg til å rette opp i gjeldskrisen merket også står midt i Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!

Latest

Don't miss

Bosch fyrer 77 – Dansk bildeleselskap stenger etter 63 år

20 år etter at tyske Bosch overtok det Esbjerg-baserte...

Sparte skrapbiler i 50 år – nå er de solgt for 100 millioner

Skrapforhandleren Rudi Kleins bilsamling var en åpen hemmelighet som...

Kina-merke taper over 7 DKK pr kort kilometer

Avskrivningene på splitter nye biler er enorme i disse...

Tesla Model S mister 67 prosent av verdien på 2 år

Teslas toppmodell, Model S Plaid, er blant elbilene som...

Nye tall: Bytte til elbil koster 190.000 arbeidsplasser

Nye tall fra de tyske bilprodusentenes interesseorganisasjon VDA viser...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Japan forstår ikke hvordan BYD kan lage billige elbiler

Japans handelsdepartement har invitert flere av landets bilmerker til å demontere biler fra Kinas BYD. Mange forstår ikke hvordan kineserne kan lage så billige...

Tesla Model S mister 67 prosent av verdien på 2 år

Teslas toppmodell, Model S Plaid, er blant elbilene som for tiden stuper i verdi. Kyle Conner kan signere for det. Bilen hans har mistet...

Dansk elbil-app utvider – får hovedkontor i USA

Den danske ladeplattformen Monta åpner hovedkvarter i Miami. Målet er én million ladepunkter for elbiler senest i 2030. Den danske ladeplattformen Monta, som forbinder...

Suzuki må betale Volvo for å unngå gigantisk bot

Suzuki har inngått en avtale med svensk-kinesiske Volvo. Avtalen innebærer at japanerne betaler en formue for nødvendige CO2-kvoter. Suzuki står overfor et potensielt forbud...

Volvo kjøper ut kriserammet batterifabrikk etter takbrudd

Volvo trekker seg nå fullstendig fra samarbeidet med den kriserammede batterifabrikken Northvolt. Det kinesiskeide merket mener at taket er brutt. Volvo og Northvolt avslutter...

Stengt i hele landet – nå er Volkswagen tilbake

Etter en konkurs som gjorde at Volkswagen trakk seg fra Bornholm i mars, er bilmerket nå tilbake i regionen. Bornholm har mistet et hav...

Mer enn annenhver svenske bytter ut elbilen med bensin

I likhet med tyskerne går svenskene tilbake til bensinbiler. I hvert fall når elbilen brukes. I Sverige gjelder dette over halvparten av sjåførene. En...

Plug-in hybrid i verdensrekord – dekker 2208 km på én tank

Distansen på 2208 kilometer ble kort i plug-in hybriden Roewe D7 DMH setter rekord med 2208 kilometer på én tank Den kinesiske plug-in hybriden,...

Lancia legger ut den første rallybilen på 30 år for salg

Lancias første rallybil på 30 år, Ypsilon Rally4 HF, kan nå kjøpes av hvem som helst (med nok penger...) Bilen sender 212 hestekrefter gjennom...

Audi stenger bilfabrikk – over 3600 mister jobben

Snart er det bare én bilfabrikk igjen i hele Belgia. Audi har valgt å legge ned landets andre fabrikk. I 2025 tar det slutt...

Tvinger ansatte til å gå ned i lønn – direktør får selv 72 millioner kroner. kr

Mannen med ansvar for hele Volkswagen-konsernet mottar 72 millioner danske kroner i lønn per år. Nå vil han tvinge ansatte til å redusere lønnen...

EU firdobler tariffen på alle elbiler fra Kina

EU har bestemt at den firedoble tollsatsen skal gjelde for alle elbiler som bygges i Kina og bringes hit. Reglene trer i kraft denne...