Krisen hos Volkswagen ser ut til å fortsette med uforminsket styrke. Senest viser regnskapstallene for tredje kvartal at overskuddet har kollapset med 67 prosent.
Volkswagens regnskap for tredje kvartal avslører en dyp krise i den tyske bilgiganten. Overskuddet har falt med 64 prosent til 24,5 milliarder danske kroner sammenlignet med samme periode i fjor.
Fallet er langt større enn forventet, og konsernets driftsmargin er redusert til kun 3,6 prosent. Dette kommer frem av en pressemelding fra Volkswagen selv.
En av hovedårsakene til det drastiske resultatfallet er svekket ytelse i det kinesiske markedet, som tidligere har vært en av Volkswagens mest lønnsomme regioner.
Salget har falt betydelig, og konsernet ser seg nå nødt til å gjennomføre omfattende innsparinger. Ifølge fagforeningen IG Metall vil det blant annet bety nedleggelse av tre bilfabrikker i Tyskland. Et grep som av mange beskrives som den største spareøvelsen i hele Volkswagens 87-årige historie.
I tillegg til problemene i Kina, opplever VAG-konsernet selv utfordringer med omstilling både hos Volkswagen og Audi.
LES OGSÅ: Audi legger ned bilfabrikk – over 3.600 mister jobben
Konsernet har blitt tvunget til å senke forventningene til helårsresultatet to ganger, og det ventes nå å lande på 133 milliarder danske kroner. For å nå dette målet må Volkswagen gjøre en betydelig forbedring i årets siste kvartal.
Nyheten om det skuffende regnskapet sendte Volkswagen-aksjene ned med over tre prosent da Frankfurt-børsen åpnet onsdag morgen. Aksjen stabiliserte seg imidlertid senere og steg med to prosent.
Volkswagen står overfor store utfordringer den kommende tiden. Konsernet må håndtere det sviktende salget i Kina, gjennomføre omfattende innsparinger og forhandle nye lønnsavtaler med fagforeningene.
Forhandlingene ventes å bli vanskelige, da forbundet krever en lønnsøkning på syv prosent, mens ledelsen ønsker en lønnsreduksjon på minst 10 prosent.
Finansdirektør Arno Antlitz anerkjenner utfordringene Volkswagen står overfor og understreker behovet for kostnadsreduksjoner og effektivitetsforbedringer.
Antlitz trekker imidlertid frem et økende antall bestillinger i Vest-Europa som et positivt tegn. Akkurat som han kan finne noe positivt i merkets modellprogram.
Tidligere i år ga samme økonomidirektør Volkswagen to – maks tre år på seg til å rette opp i gjeldskrisen merket også står midt i Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!