3. januar, 2025

Bilgiants fortjeneste har kollapset midt i en enorm krise

Krisen hos Volkswagen ser ut til å fortsette med uforminsket styrke. Senest viser regnskapstallene for tredje kvartal at overskuddet har kollapset med 67 prosent.

Volkswagens regnskap for tredje kvartal avslører en dyp krise i den tyske bilgiganten. Overskuddet har falt med 64 prosent til 24,5 milliarder danske kroner sammenlignet med samme periode i fjor.

Fallet er langt større enn forventet, og konsernets driftsmargin er redusert til kun 3,6 prosent. Dette kommer frem av en pressemelding fra Volkswagen selv.

En av hovedårsakene til det drastiske resultatfallet er svekket ytelse i det kinesiske markedet, som tidligere har vært en av Volkswagens mest lønnsomme regioner.

Salget har falt betydelig, og konsernet ser seg nå nødt til å gjennomføre omfattende innsparinger. Ifølge fagforeningen IG Metall vil det blant annet bety nedleggelse av tre bilfabrikker i Tyskland. Et grep som av mange beskrives som den største spareøvelsen i hele Volkswagens 87-årige historie.

I tillegg til problemene i Kina, opplever VAG-konsernet selv utfordringer med omstilling både hos Volkswagen og Audi.

LES OGSÅ: Audi legger ned bilfabrikk – over 3.600 mister jobben

Konsernet har blitt tvunget til å senke forventningene til helårsresultatet to ganger, og det ventes nå å lande på 133 milliarder danske kroner. For å nå dette målet må Volkswagen gjøre en betydelig forbedring i årets siste kvartal.

Nyheten om det skuffende regnskapet sendte Volkswagen-aksjene ned med over tre prosent da Frankfurt-børsen åpnet onsdag morgen. Aksjen stabiliserte seg imidlertid senere og steg med to prosent.

Volkswagen står overfor store utfordringer den kommende tiden. Konsernet må håndtere det sviktende salget i Kina, gjennomføre omfattende innsparinger og forhandle nye lønnsavtaler med fagforeningene.

Forhandlingene ventes å bli vanskelige, da forbundet krever en lønnsøkning på syv prosent, mens ledelsen ønsker en lønnsreduksjon på minst 10 prosent.

Finansdirektør Arno Antlitz anerkjenner utfordringene Volkswagen står overfor og understreker behovet for kostnadsreduksjoner og effektivitetsforbedringer.

Antlitz trekker imidlertid frem et økende antall bestillinger i Vest-Europa som et positivt tegn. Akkurat som han kan finne noe positivt i merkets modellprogram.

Tidligere i år ga samme økonomidirektør Volkswagen to – maks tre år på seg til å rette opp i gjeldskrisen merket også står midt i Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!

Latest

Don't miss

Floppet i Danmark – blir verdens største bilmerke

Nio, som først sparket flere ansatte og deretter ble...

Hans har kort 300.000 kilometer i sin Tesla på et år

Tyskeren Hansjörg von Gemmingen er ikke som de fleste....

Staten advarer, men kommuner kjøper elbiler fra Kina

De danske kommunene følger i stor grad advarsler fra...

Kollapset bilmerke fra Kina solgte biler for 19.000 kroner

Det kollapsede bilmerket Jiuye, grunnlagt i Kina og delvis...

Disse bilene ble rammet av de største verditapene i 2024

Med bare noen få dager igjen av et helt...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Verdens dyreste Lada har tilbakelagt 11 kilometer siden 1992

Verdens dyreste Lada er kommet i salg i Russland. Den har knapt 11 kilometer siden den rullet av samlebåndet i 1992. Det er en...

Det tause flertallet tviler på elbiler, sier Toyota-sjef

Toyotas styreformann og tidligere direktør Akio Toyoda vil ikke satse alt på elbiler. Han tror det er flere som bare ikke tør å snakke...

De Gronne i Tyskland vil forby bensin og biodiesel

Det må bli slutt på E10 bensin og biodiesel. I hvert fall hvis det står for det tyske partiet De Gronne. I stedet må...

Norge nådde ikke 90 prosent elbiler i 2024

Det var målet med 90 prosent. Men nå starter den norske stat et nytt år, da det fortsatt skal selges nye bensin- og dieselbiler...

Spotify slår av enheten – slik får du pengene tilbake

Spotify satser stort på den lille biltingen. En enhet for eldre biler uten moderne infotainment. Men ideen ble droppet igjen. Spotify har allerede stoppet...

Her er alle de nye reglene for sjåfører i 2025

Ikke noe nytt år uten nye regler. 2025 er intet unntak. Det vil generelt bli dyrere å være sjåfør på nyåret, sier FDM. Nye...

Konkurstruede KTM bekrefter – legger ned

Det konkursrammede motorsykkelmerket KTM bekrefter nå at det vil trekke seg fra MotoGP fra 2026. Det skjer i forsøket på å redde virksomheten. Østerrikske...

Her er en ny type kamerafelle satt opp i Danmark

Siden 1. januar har danske og utenlandske lastebiler måttet betale veiavgift i Danmark. Det betyr at myndighetene har satt opp mer overvåking. Myndighetene har...

Særloven om bil ble opphevet 1. januar

Den første januar 2025 forsvant den såkalte taxiloven fra en rekke danske småøyer. Målet er at flere frivillig skal bruke bilene sine for å...

Nummerskiltet på Peters bil koster 20 millioner kroner

Bilskiltet på Peter Waddells rødglødende Ferrari Pursosangue koster 20 millioner danske kroner. Mye mer enn selve bilen, og så er det kona som synger....

Derfor er dieselen blitt betydelig dyrere første januar

Nytt år, nye skatter. Eller rettere sagt - flere av dem. Også for de danske dieselbileierne, som nå må betale mer for å fylle...

Tesla Cybertruck eksploderte – "det kan være terror"

En Tesla Cybertruck eksploderte på nyttårsdag utenfor Trumps hotell i Las Vegas. Tesla selv mener at dette er fyrverkeri eller terrorisme. Myndighetene vil ikke...