Bilgiganten skylder 8 milliarder – 170 permittert haste

Aston Martins salg falt med nesten 10 prosent i fjor. Samtidig må ledelsen ved hovedkvarteret i England forholde seg til at gjelden nå har vokst til over 8 milliarder kroner.

Aston Martin står overfor betydelige økonomiske utfordringer og har nå en gjeld på over 8 milliarder danske kroner.

Dette kom frem da bilmerket offentliggjorde årsregnskapet for 2024 denne uken, skriver nyhetsbyrået Reuters .

Den massive gjelden kan delvis forklares med at Aston Martin kastet mer i gulvet enn tidligere år. Tapene steg til 289,1 millioner pund, som tilsvarer cirka 2,5 milliarder danske kroner.

Til sammenligning kom det engelske bilmerket ut av 2023 med et underskudd som var begrenset til 239 millioner pund i 2023.

Samtidig har Aston Martins gjeld steget til over en milliard pund. Det tilsvarer over åtte milliarder danske kroner. Det er en økning på 43 prosent. Selskapets inntjening har falt med 11 prosent. Det gikk fra 305,9 millioner pund til 271 millioner pund.

Merkets nye administrerende direktør, Adrian Hallmark, gjorde det allerede før han skulle legge fram årsregnskapet klart at hans primære fokus er å skape en bærekraftig økonomi.

Dette kommer etter en periode hvor Aston Martin har brukt flere millioner kroner på lansering av flere nye modeller og en rekke ansiktsløftninger.

Som del av en større spareplan, som skal samle inn 25 millioner pund her og nå, skal antall ansatte reduseres med 170 lønnsslipper. Det tilsvarer fem prosent av alle ansatte.

Nedgangen i inntjeningen ved fabrikken i Gaydon, England, faller sammen med en generell nedgang i salget på verdensbasis.

Salget falt med 8,9 prosent i 2024, og Aston Martin mistet 6030 biler. Det var 6.620 biler bare i fjor. Dette skyldes hovedsakelig lavere etterspørsel, hvor engelskmennene falt med 16 prosent.

Motsatt er Aston Martin langt fra den eneste som sliter på det kinesiske markedet. Hos Volkswagen-konsernet prøver Audi å redde noe av virksomheten med et helt nytt bilmerke. Les mer om det her.

Adrian Hallmark, som kommer fra en rolle som direktør for Bentley, sa da han tok over sjefsstillingen i Aston Martin at det nå er nødvendig å kutte «betydelig unødvendige kostnader og ineffektive tidslinjer».

Samtidig har sjefen måttet innrømme at i hvert fall noen av kundene hans vender seg bort fra elbiler. Derfor kan ikke Aston Martin se en virksomhet som kan overleve uten forbrenningsmotoren. I hvert fall ikke for 2040.

Apropos forsinkelser har det ikke skjedd noe med Valhalla-modellen, som skulle være det britiske svaret på en Lamborghini Revuelto og Ferrari SF90.

Men Aston har blitt rammet av gjentatte forsinkelser. Opprinnelig var planen å sende den på veien innen utgangen av 2021. Akkurat nå håper britene at noe skal skje i år.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten...

Verdens raskeste Tesla har en 9,3-liters V8-motor

Robert Freund har bygget en Tesla Model S med...

Oversett fotobil i 6 måneder – bøtelagt med 208 000 danske kroner

Andrea Ferretto overså en varebil med skjult kamera i...

Strøm til elbiler har blitt 75 prosent dyrere i Norge

En studie viser at 53 prosent av elbilførere mener...

Eier av bensinbil får 3500 danske kroner for parkering på ladestasjon

En tysk mann skal få 3500 kroner tilbake fordi...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...