25. april, 2025

Bilgiganten skylder 8 milliarder – 170 permittert haste

Aston Martins salg falt med nesten 10 prosent i fjor. Samtidig må ledelsen ved hovedkvarteret i England forholde seg til at gjelden nå har vokst til over 8 milliarder kroner.

Aston Martin står overfor betydelige økonomiske utfordringer og har nå en gjeld på over 8 milliarder danske kroner.

Dette kom frem da bilmerket offentliggjorde årsregnskapet for 2024 denne uken, skriver nyhetsbyrået Reuters .

Den massive gjelden kan delvis forklares med at Aston Martin kastet mer i gulvet enn tidligere år. Tapene steg til 289,1 millioner pund, som tilsvarer cirka 2,5 milliarder danske kroner.

Til sammenligning kom det engelske bilmerket ut av 2023 med et underskudd som var begrenset til 239 millioner pund i 2023.

Samtidig har Aston Martins gjeld steget til over en milliard pund. Det tilsvarer over åtte milliarder danske kroner. Det er en økning på 43 prosent. Selskapets inntjening har falt med 11 prosent. Det gikk fra 305,9 millioner pund til 271 millioner pund.

Merkets nye administrerende direktør, Adrian Hallmark, gjorde det allerede før han skulle legge fram årsregnskapet klart at hans primære fokus er å skape en bærekraftig økonomi.

Dette kommer etter en periode hvor Aston Martin har brukt flere millioner kroner på lansering av flere nye modeller og en rekke ansiktsløftninger.

Som del av en større spareplan, som skal samle inn 25 millioner pund her og nå, skal antall ansatte reduseres med 170 lønnsslipper. Det tilsvarer fem prosent av alle ansatte.

Nedgangen i inntjeningen ved fabrikken i Gaydon, England, faller sammen med en generell nedgang i salget på verdensbasis.

Salget falt med 8,9 prosent i 2024, og Aston Martin mistet 6030 biler. Det var 6.620 biler bare i fjor. Dette skyldes hovedsakelig lavere etterspørsel, hvor engelskmennene falt med 16 prosent.

Motsatt er Aston Martin langt fra den eneste som sliter på det kinesiske markedet. Hos Volkswagen-konsernet prøver Audi å redde noe av virksomheten med et helt nytt bilmerke. Les mer om det her.

Adrian Hallmark, som kommer fra en rolle som direktør for Bentley, sa da han tok over sjefsstillingen i Aston Martin at det nå er nødvendig å kutte «betydelig unødvendige kostnader og ineffektive tidslinjer».

Samtidig har sjefen måttet innrømme at i hvert fall noen av kundene hans vender seg bort fra elbiler. Derfor kan ikke Aston Martin se en virksomhet som kan overleve uten forbrenningsmotoren. I hvert fall ikke for 2040.

Apropos forsinkelser har det ikke skjedd noe med Valhalla-modellen, som skulle være det britiske svaret på en Lamborghini Revuelto og Ferrari SF90.

Men Aston har blitt rammet av gjentatte forsinkelser. Opprinnelig var planen å sende den på veien innen utgangen av 2021. Akkurat nå håper britene at noe skal skje i år.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Gjestene på kjent bilutstilling fikk 17.000 kroner i parkeringsavgift

Parkeringsavgifter på 2.100 kr i timen under Custom Motor...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer...

Det britiske militæret forbyr elbiler fra Kina

Militære myndigheter i England har forbudt kinesiske elbiler i...

Tesla anklaget for kilometersvindel for å få garantien til å utløpe raskere

En rekke Tesla-eiere saksøker nå bilmerket. De hevder at...

Tesla ble skadet for 40.000 kroner før levering

En ny Tesla Model S Plaid til over 1...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...

Den avgjørende ulempen med elbiler som ingen snakker om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7 sliter med lav nyttelast på grunn av vekten på batteriet. Det begrenser bagasje og passasjerer....