Hyundai-konsernet, som også inkluderer Kia, mener nå at det er så langt fremme at produksjonen av solid-state-batteriet, som blir utpekt som elbilrevolusjonen, kan starte.
Hyundai har tatt et stort steg i utviklingen av elbilbatterier ved å starte produksjonen av såkalte solid-state batterier.
Det koreanske bilmerket har annonsert at de driver pilotproduksjon av denne typen batterier ved deres nybygde fabrikk i Uiwang, Sør-Korea.
Fabrikken vil på sikt gjøre Hyundai selvforsynt med batterier. Alt fordi konsernet ønsker å komme ut av en rekke kontrakter med eksterne leverandører og i stedet styre hele produksjonen av elbilen selv.
Dette melder ETnews .
Den offisielle åpningen av fabrikken er planlagt til 9. mars. Flere prominente skikkelser, inkludert selskapets administrerende direktør Chung Yi-sun, forventes å delta på åpningen.
I tillegg har Hyundai invitert en rekke internasjonale gjester til å delta på arrangementet.
Hyundai tester allerede de nye batteriene på fabrikken. Testproduksjonen skal gi innsikt i sikkerheten og ytelsen til batteriene.
Til tross for at det er en testfase, forventer analytikere at Hyundai har lykkes med å utvikle et solid-state-batteri som fungerer etter hensikten.
Hyundai har investert i utvikling av solid state-teknologi i flere år. Selskapet har blant annet samarbeidet med University of Seoul. For produsenter som LG, som i dag leverer batterier til Hyundai, kan utviklingen av solid-state-batteriet også få alvorlige konsekvenser.
Hvis Hyundai lykkes med sitt nye batteri, kan det endre konkurransebildet på elbilbatterimarkedet.
Solid-state-batteriet skiller seg fra dagens litium-ion-batterier ved å ha høyere energitetthet og være mer brannbestandig.
Det er to forhold som har blitt fremført som argumenter mot elbiler. Med de nye solid-state-batteriene kan Hyundai potensielt ligge foran en hel rekke konkurrenter. Nissan tror for eksempel at teknologien ikke vil være klar før tidligst i 2028 Les mer om den her .