Tilbakekallingen av elektriske Mercedes-modeller har vist seg å være mye større enn først forventet. Nå sprer det brannfarlige problemet seg til 33.000 biler i Europa.
Mercedes-Benz har utvidet tilbakekallingen av elbiler betydelig. Den inkluderer nå 33 705 enheter av EQB- og EQA-modellene som selges over hele Europa.
Det opplyser det tyske svaret til det danske trafikktilsynet, KBA.
Alt dette skjer fordi Mercedes har konkludert med at det er fare for brann i bilenes batteripakker. Eiere av de berørte elbilene anbefales ikke å lade kjøretøyene sine til mer enn 80 prosent av batteriets kapasitet.
I USA begynte tilbakekallingen forrige uke. Her kan 7 362 EQB-er fra modellårene 2021 til 2024 være berørt av feilen.
Bilene er utstyrt med batterier fra den kinesiske produsenten Farasis Energy. Batteriene fungerer ikke som de skal, og i verste fall kan hele bilen ta fyr.
Foreløpig har ikke Mercedes registrert at noen personer er skadet på grunn av de farlige batteriene.
Men nå er det Europas tur, hvor tilbakekallingen også inkluderer søstermodellen EQA, som deler batteri og plattform med EQB.
På globalt europeisk nivå er det totalt 33.705 elbiler, hvorav kun 3.119 er i Tyskland, ifølge Electrive.
Det er fortsatt uklart hvor mange biler som er solgt i andre land. Det er ikke kjent om bilene i Danmark er en del av tilbakekallingen, men i så fall vil eierne bli varslet via Motorregisteret.
Mercedes opplyser at problemet kan bli løst med en programvareoppdatering. Inntil da oppfordres eierne til å begrense ladingen til 80 prosent. Mercedes har tidligere kommentert tilbakekallingen.
– På grunn av kombinasjonen av visse produksjons- og kjøretøybruksforhold kan det oppstå en intern kortslutning av en battericelle i høyspentbatteriet, sier bilmerket.
Problemene med Mercedes sine elbiler minner om utfordringer som også andre produsenter har. Nylig ble både Audi og Jaguar rammet av batteriproblemer som kan føre til brann.
For Jaguar er problemet så omfattende at den amerikanske importøren har valgt å kjøpe tilbake 2.760 eksemplarer av elbilen I-Pace.
Her i Danmark tror ikke importøren at feilen er til stede. I stedet fastholder importøren at Sikkerhetstilsynet har godkjent en programvareoppdatering som skal holde problemet i sjakk.
Motsatt er det ting som tyder på at det er langt fra nok. I Norge er for eksempel en I-Pace en ubrukelig bil fordi batteriet er dødt etter bare 35.000 kilometer. Les mer om den saken her.
Hos Audi har Industri- og energidepartementet tilbakekalt 43.000 og 27.000 enheter av e-tron 55-modellen i henholdsvis Europa og USA.
Også her ble eierne bedt om ikke å fullade bilene sine. Jaguar har ennå ikke funnet noen permanent løsning på problemet, og Audi har jobbet med en løsning i ett år uten fremgang.
Faktisk er batteriene i Audis plug-in hybrider også et problem. Eierne av disse bilene har fått direkte beskjed om å ikke lade bilene. Boosted har hørt fra flere Audi-eiere som er forferdet over at importøren ikke har noen løsning klar.
Hvis du eier en tilbakekalt Audi med batteriproblemer, vil vi gjerne høre fra deg. Skriv en e-post til nettredaktør Bjorn S. Nielsen på bj@boosted.dk.