Bilkonsern går konkurs – stenger ned produksjonen

JRL-gruppen slipper europeiske modeller i Kina i bytte mot et samarbeid med den kinesiske Chery-gruppen.

Jaguar Land Rover-gruppen – også kjent som JRL – slutter å bygge sine egne biler. Det indiskeide britiske merket satser i stedet på et joint venture kalt Freelander.

Samarbeidet med den kinesiske bilprodusenten Chery vil hjelpe Jaguar Land Rover med å opprettholde en plass i det kinesiske bilmarkedet. Freelander skal utvikles og selges i Kina, der lokale elbiler dominerer.

I stedet for å bygge og selge klassiske Land Rover-modeller, fokuserer Jaguar Land Rover nå på å tilpasse seg kinesiske krav. Dette betyr et totalt farvel til de europeiske modellene i landet.

Europeiske bilmerker presses ut av Kina

Konkurransen fra kinesiske bilmerker har blitt for stor. Flere kinesiske modeller ligner på europeiske biler som Land Rover, men koster bare en brøkdel av prisen.

Kinesiske biler har ofte lengre rekkevidde og mer avansert teknologi. Samtidig er prisen betydelig lavere enn de europeiske modellene.

Dette har fått flere europeiske merker til å endre strategi. Jaguar Land Rover følger nå trenden med at etablerte merker lanserer nye, lokalt tilpassede modeller i Kina.

Freelander tilbake – men bare i Kina

Navnet Freelander har tidligere blitt brukt av Land Rover. Men den nye Freelander blir noe helt annet.

Navnet vil nå dekke elbiler utviklet i samarbeid med Chery. Målet er å lage biler som samsvarer med kinesiske kjøperes ønsker og behov.

Produksjonen av Freelander vil foregå i Kina. Her vil Chery være ansvarlig for mesteparten av utviklingsarbeidet. Jaguar Land Rover må først og fremst bidra med merkets image og opplevelse.

Kinesisk teknologi vinner terreng

Flere bilprodusenter bruker nå kinesisk teknologi til modellene sine i Kina. Volvo lanserte nylig XC70 plug-in hybrid, som er bygget på teknologi fra Lynk&Co.

Volkswagen har presentert tre nye konseptbiler beregnet kun for det kinesiske markedet. Audi har lansert en elbil under navnet «Audi» – uten de kjente ringene – i samarbeid med SAIC.

Målet for alle disse merkene er klart: å unngå å bli fullstendig ekskludert fra verdens største bilmarked.

Land Rover-biler blir droppet helt i Kina

Land Rover-modeller som Defender og Discovery vil ikke lenger bli produsert i Kina.

Jaguar Land Rover har tidligere produsert biler i landet gjennom et samarbeid med Chery. Men den strategien er nå i ferd med å endre seg fullstendig.

Fremover vil produksjonen utelukkende fokusere på navnet Freelander. Det vil være en elbilserie skreddersydd for kinesiske elbilkjøpere.

En av Stellantis' toppledere har tidligere advart om at europeiske merkevarer risikerer å bli fullstendig ekskludert fra Kina. Freelander-samarbeidet er Jaguar Land Rovers svar på den utfordringen.

Strategien ligner på den til Audi og Volkswagen

Jaguar Land Rovers nye strategi minner om det Audi og Volkswagen har gjort.

Europeiske merker prøver ikke lenger å tilpasse sine eksisterende modeller. I stedet lanserer de helt nye merker og modeller – ofte uten noen synlig tilknytning til morselskapet.

Dette bør gjøre bilene mer attraktive for kinesiske forbrukere, som ikke lenger nødvendigvis forbinder verdi med europeiske merker.

Jaguar Land Rover satser nå på at Freelander kan gjøre det samme. Det er imidlertid langt fra sikkert. Faktisk kan det ende slik Stellantis er i.

Verdens fjerde største bilkonsern trakk seg helt ut av det kinesiske markedet for mange år siden. I stedet kjøpte de seg inn i Leap Motors, som tar seg av Kina. Samtidig prøver Stellantis å sette sammen noen av Leaps billigste biler i Europa. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bilgiganten tredobler overskuddet – ydmyker BYD

Elbilen Geely XingYuan tar forbi BYD og blir Kinas...

Elbilforeningen: Bensin- og dieselbiler bør ikke forbys

I Norge ønsker landets elbilforening å ha 100 prosent...

Bilgiganten mangler milliarder – permitterer umiddelbart 20 000 ansatte

Det må gjøres kutt hos Nissan. Veldig nedfor. Så...

Bilmerke stenger – var verdt mer enn Volkswagen

I 2023 var vietnamesiske VinFast verdt mer enn Volkswagen...

Bilgiganten blør – har tapt 9 milliarder på ett år

Nissan har lagt frem årsregnskapet for 2024, og det...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

EU vil fjerne førerkort fra sjåfører over 70 år

Hos Optikerforbundet støtter direktør Per Michael Larsen et kommende EU-krav om helsesjekk for sjåfører over 70 år. Helt konkret må synet være i orden....

Bilgiganten tredobler overskuddet – ydmyker BYD

Elbilen Geely XingYuan tar forbi BYD og blir Kinas mestselgende modell, mens søsterselskapet Volvo Cars sliter med fallende salg og store kostnadskuttplaner . Geely...

Kommunen må betale 2,8 millioner for ulovlig parkering

I Odense må kommunen betale tilbake 2,8 millioner, som ble ulovlig belastet for parkering, til eiere av diesel- og bensinbiler. Eiere av bensin- og...

Skoda suger i takhøyden – elbilen blir 23 prosent dårligere

Skoda hevder at det er for å unngå forsyningsproblemer at de utstyrer den nye Elroq 85 med et dårligere batteri. Videre har toppmodellen med...

Hvordan den nye Volvo EX90 ødelegger iPhonen din permanent

Volvos nye toppmodell EX90 er ikke bare full av feil. iPhone-eiere risikerer også å miste telefonene sine i nærheten av bilen. Volvo er klar...

Kanskje verdens sjeldneste Volvo leter etter en ny eier

Den har blitt inspisert og godkjent i Sverige, hvor den sannsynligvis også har blitt ombygd. Og nå leter denne sjeldenheten av en Volvo etter...

Til tross for 30 milliarder i underskudd – importøren må ikke spare

Til tross for et underskudd på 30 milliarder danske kroner, 20000 oppsigelser og 7 fabrikknedleggelser, benekter Nissan i Danmark at en global spareplan vil...

Bilmerker truer med å stenge fabrikker i Europa

Helt andre regler må innføres dersom bilgiganter som Renault og Stellantis fortsatt skal kunne bygge små, billige biler i Europa. Resultatet kan bli fabrikknedleggelser....

Utstilling kun for elbiler går konkurs med milliontap

Elbilmessen eCarExpo, ledet av Tesla og BMW, går konkurs – arrangørene bak Nordens eneste elbilutstilling innrømmer at millioner av kroner har gått tapt. Elbilmessen...

Kjøpt av 100 000 – populær elbil full av feil

Xiaomi har solgt over 100000 eksemplarer av elbilen SU7 i løpet av siste kvartal. Men bilen har et ekstremt høyt antall defekter og kvalitetsproblemer,...

Ford tilbakekaller umiddelbart 273 000 kjøretøy

En potensiell bremsefeil på en rekke Ford-modeller fra de siste to årene har ført til tilbakekalling av 273800 kjøretøy. Nesten 274000 Ford Expedition og...

André er rasende: Den brente elbilen min stinker fortsatt

André Hokholts Audi e-tron brenner fortsatt over seks måneder etter at den brant ned foran hjemmet hans i Oslo. Men forhandleren nekter å gjøre...