Grunnleggeren er en dømt forbryter. Nå står Nikola Motors overfor konkurs, noe som betyr at nesten 1000 jobber er i fare.
Nikola Motors har blitt dømt flere ganger. Men det amerikanske lastebilmerket eksisterer fortsatt. Det hele måtte imidlertid være millimeter fra konkurs med 1000 arbeidsplasser i faresonen.
Ifølge finansmediet Bloomberg er Nikola Motors foreløpig så nær konkurs som selskapet kan komme.
Det er heller ikke mer enn tre år siden at merkevarens grunnlegger og tidligere direktør Trevor Milton ble dømt for bedrageri og dømt til tre års fengsel.
Og selv om gründeren bl.a. svindlet Nikolas egne investorer, brakk ikke merket nakken.
Men slik ser det ut nå. Bloomberg mener at Nikola Motors har så stort behov for en kapitaltilførsel at et salg av deler av selskapet trolig er eneste utvei.
På aksjemarkedet har også merkevarens verdi falt så mye at selskapet har blitt 95 prosent mindre verdt på ett år.
I oktober forsøkte merkevarens nåværende direktør Steve Girsky å roe situasjonen ved å forsikre at Nikola snakket med «flere potensielle partnere».
Men det har tilsynelatende ikke kommet noen redningsplan ut av disse samtalene. I hvert fall ikke ennå. Og nå er kassa så godt som tom.
I oktober sa Nikola-ledelsen at de kunne finne nok penger til å overleve i det minste første kvartal 2025. Og selv om det ikke ble sagt direkte, er det mye som tyder på at det er det. Det er ikke flere midler.
Når det er sagt, er amerikanerne langt fra de første som har tatt knekken på bilindustrien i det siste. Fisker Inc., også med hovedkontor i USA, kunne heller ikke få i gang en personbilvirksomhet.
Fisker-aksjen ble også av så liten verdi at handelen med den til slutt ble suspendert. Det skjedde rett før konkursbehandlingen i det amerikanske rettssystemet.
I dag har et amerikansk leasingselskap kjøpt Fiskers nordamerikanske lager av biler. Drøyt 3.500 biler. Men dette er ingen garanti for verken programvareoppdateringer eller service for privatpersonene som klarte å kaste penger i en Fisker Ocean.
Reservedelene til en Fisker Ocean er også uhyrlig dyre. Les mer om det her. På den annen side er det ikke bare bilmerkene som har det vanskelig.
Torsdag i forrige uke gikk en tysk underleverandør konkurs etter 78 år.
Konkursen skyldes at selskapets største kunde – girkassegiganten ZF – har varslet at de vil spare opptil 44 milliarder danske kroner de neste fem årene. Les mer om det her .