De europeiske bilmerkene har ennå ikke lykkes med å få EU til å lempe på fremtidige utslippskrav, så nå blir alle bensin- og dieselbiler dyrere.
For å nå EUs mål for elbiler øker europeiske bilmerker prisene på bensin- og dieselbiler for å gjøre elbilene mer attraktive for kundene.
EU krever at elbiler utgjør 20 prosent av salget til de fleste store bilprodusentene fra 1. januar. Ellers risikerer de å måtte betale høye bøter.
For å møte kravene har flere bilmerker valgt å sette opp prisene på bensin- og dieselbilene sine. Stellantis, Volkswagen og Renault har for eksempel hevet prisene på utvalgte modeller med hundrevis av euro de siste månedene. Audi har det samme.
Peugeot økte prisen på alle solgte modeller i Frankrike (unntatt elbiler) med inntil 500 euro, tilsvarende 3.700 kroner, i november måned. Ifølge Denis Schemoul, bilanalytiker i S&P Global, kan disse prisjusteringene bidra til å finansiere fremtidige rabatter på elbiler.
I år utgjorde elbiler kun 13 prosent av det totale bilsalget i EU. Flere politikere krever at målene for 2025 lempes, ettersom bilindustrien ellers kan få kostnader på opptil 15 milliarder euro (ca. 111 milliarder danske kroner, red.).
For å unngå stopp vil mange bilprodusenter slå sine utslippskvoter sammen med andre merker. Suzuki, for eksempel, vil slå sammen sine kvoter med Volvo i 2025 for å unngå potensielle stall.
I løpet av neste år skal en rekke nye og angivelig billigere elbiler lanseres i Europa. Blant disse er Hyundai Inster, Fiat Grande Panda, BYD Seagull, Cupra Raval, Renault R5, Skoda Epiq og VW ID.2.
I tillegg er det flere elbiler under 25.000 euro (ca. 185.000 DKK) under utvikling, inkludert neste Renault Twingo, Kia EV2 og VW ID.1.
En kilde nær en av Europas store bilprodusenter sier til Reuters at det ikke er sikkert at høyere priser på bensin- og dieselbiler alene vil være nok til å øke salget av elbiler, da veksten i elbilsegmentet er svak.