Etter en periode på mer enn 30 år er den femtrinns automatgiren død. Eller det vil si nesten. Fordi den finnes i Toyota 4Runner. Litt mer…
Noen oppfinnelser viser så mye tidens tann at de helt forsvinner.
Dette er hva som skjedde med den fem-trinns automatgirkassen. Eller det vil si nesten. Fordi Toyota holder den i live en liten stund til.
Men når nåværende 4Runner, som faktisk ikke er på programmet i det hele tatt i Danmark, forsvinner, er det ikke et eneste bilmerke som vil ha en halv fem-halv automatkasse på programmet.
Det skriver The Drive .
LES OGSÅ: EU-forbud vil ramme alle biler som noen gang er bygget
Toyota har lenge vært tilbakeholdne med en ny girkasse til den store SUV-en. Men nå gir japanerne seg. Den nye 4Runner, som kommer på markedet neste år, får en 8-trinns automatgir.
Noen av konkurrentene, inkludert Ford i den mindre SUV-en Bronco, kan skilte med hele 10 automatiske trinn. Men det er slutten på fem trinn.
Den første 5-trinns automatkassen ble forøvrig bygget av tyske ZF for også tyske BMW. Det var i 1991 i forbindelse med lanseringen av den daværende toppmodellen E32 7-serien.
Visste du forresten at bilen burde hatt 16 sylindre? Ja, den er god nok. BMW mente Mercedes gjorde akkurat det samme i S-klassen.
Så folket fra München «hastet» seg for å sette sammen to V8-motorer. Og selv da det viste seg at Mercedes ikke hadde slike planer tross alt, holdt BMW på.
Det har imidlertid først nylig blitt avslørt – av BMW selv vel å merke – at det finnes en annen 7-serie prototype med 16 sylindre. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!