Den europeiske bilindustrien risikerer å bli rammet av EUs egne regler allerede fra 1. januar. Renaults direktør advarer mot et beløp på 110 milliarder danske kroner.
Flere europeiske bilmerker er i ferd med å bli rammet av EUs egne regler om gjennomsnittlig C02-utslipp, allerede fra 1. januar 2025.
Utslippet skal ned fra dagens 116 gram i snitt til 93,8 gram. Hvis ikke vil bilfabrikkene ha massive boder.
Men tallet er helt urealistisk, sier Renaults administrerende direktør Luca de Meo. Han varsler nå boder i størrelsesorden 110 milliarder danske kroner.
– Hvis elektriske vogner holder seg på dagens nivå, kan den europeiske industrien måtte betale 110 milliarder danske kroner i boder eller forlate produksjonen av mer enn 2,5 millioner vogner, sier Luca de Meo til France Inter radio .
LES OGSÅ: Disse elbilene kan ikke lades mer enn 25 prosent, sier forsker
I likhet med Renault er Volkswagen og Ford noen av merkene som virkelig må skyve elbiler ut på veiene hvis de skal slippe å betale de mange milliardene kroner i boder.
Men det er rett og slett ikke nok kunder til elbilene. Det er uansett ikke i det hele tatt kundene til elbilene som bilfabrikkene hadde regnet med inntil for svært kort tid siden.
– Hastigheten på spredningen av elbilen er bare halvparten av det vi trenger for å nå målene som gjør at vi slipper å betale bompenger, sier Luca de Meo.
Hos de europeiske bilprodusentenes interesseorganisasjon ACEA (European Automobile Manufacturers Association), som de Meo er styreleder i, prøver man for tiden å få EU til å trekke tilbake bodene eller i det minste endre CO2-grensene.
– Alle snakker om 2035, om 10 år, men vi snakker om 2025 fordi vi allerede kjemper. Vi trenger litt fleksibilitet. Å sette tidsfrister og boder uten å kunne gjøre det mer fleksibelt er veldig, veldig farlig, sier Luca de Meo.
På den annen side roper de tyske bilprodusentene akkurat nå at drivstoff må forbys om kort tid. Så både bensin og diesel. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!