Jean-Philippe Imparato, som leder hele Stellantis i Europa, vil heller bygge færre biler enn å gi etter for EUs utslippskrav.
Stellantis planlegger å redusere produksjonen av biler med forbrenningsmotorer det kommende året for å møte EUs krav til CO2-reduksjon.
Dette gjøres for å unngå bøtene som vil bli ilagt bilprodusenter som ikke holder målene. Stellantis' europeiske sjef, Jean-Philippe Imparato, bekrefter overfor Automotive News at den taktikken er en del av konsernets strategi mot 2025.
Flere bilprodusenter, deriblant BMW og Renault, har tatt til orde for en utsettelse av de tøffere EU-kravene som krever at 20-25 prosent av alle nye biler som selges skal være elbiler.
Stellantis støtter imidlertid ikke slike tvungne endringer. Stellantis globale direktør Carlos Tavares understreket på bilutstillingen i Paris 15. oktober at Stellantis planlegger å nå de fastsatte målene uten å søke noen form for fritak.
For å overholde de nye reglene vil Stellantis også øke produksjonen av elbiler i 2024. Ifølge Jean-Philippe Imparato kan det bety at selskapet må kutte ned på produksjonen av biler med forbrenningsmotor allerede i november 1, dersom etterspørselen etter elbiler ikke øker vesentlig.
LES OGSÅ: Top Gear-stjernen opererte – var noen dager unna å dø
– Dersom etterspørselen etter elbiler holder seg på dagens nivå, vil vår eneste mulighet for å nå målene være å redusere produksjonen av biler med forbrenningsmotorer, sier Imparato.
De nye reglene trer i kraft 1. januar 2024 og setter et overordnet mål for bilenes CO2-utslipp på 95 gram pr. kilometer, som er en innstramming fra dagens 106,6 gram.
Bilprodusenter som ikke oppfyller sine individuelle utslippsmål vil få bøter på 95 euro per kjøretøy. gram CO2 overskrider de målet med, per bil. Dette legger særlig press på produsenter som ikke har nok elbiler i sitt utvalg.
Stellantis er en av verdens største bilprodusenter og eier merker som Peugeot, Citroën, Fiat, Opel/Vauxhall og Jeep.
Konsernet har også inngått avtale med den kinesiske bilprodusenten Leapmotor om produksjon av elbiler i Italia. På denne måten slipper kineserne straffetollen som EU nylig la på alle elbiler som bygges i Kina.