Det er ingen vei utenom forbrenningsmotoren. Ikke engang i 2035 nรฅr EU har til hensikt รฅ forby det i nye biler. Hybrider bรธr tillates, sier sjefen for Ineos.
EU รธnsker รฅ forby alle nye firehjulede kjรธretรธy med forbrenningsmotor innen 2035.
Men det er utopisk รฅ tro at noe slikt kan gjรธres. I hvert fall hvis du spรธr administrerende direktรธr i bilmerket Ineos, Lynn Calder.
I en tale pรฅ toppmรธtet ยซBilens fremtidยป, som nylig ble holdt i England, er hun rasende over bรฅde Englands og EUs beslutning om รฅ forby forbrenningsmotoren.
Fordi teknologi ikke kan kvittes med fรธr da. Videre mener direktรธren at begge avgjรธrelsene fratar sjรฅfรธrene et valg. Et valg som er nรธdvendig.
Videre mener hun at bรฅde engelske politikere og de i EU-systemet gjรธr en forferdelig feil nรฅr de i jakten pรฅ รฅ redusere utslipp fra industrien kun fokuserer pรฅ elbiler.
Bรฅde hybrider og elbiler med rekkeviddeforlengere av smรฅ bensinmotorer (de sรฅkalte REx-bilene, red.) vil spille en avgjรธrende rolle i denne sammenhengen.
โ Kundene vil ikke ha valget. Det krever valget mellom teknologiene. Men det nรฅvรฆrende politiske systemet beveger seg i retning av et system som lar sjรฅfรธrene vรฆre uten noe valg.
โ Vi kan se at bilindustrien gรฅr tilbake til forbrenningsmotoren. Bilprodusentene forlater mรฅlet om kun รฅ bygge elbiler for รฅ fokusere pรฅ flere ting samtidig, sier Lynn Calder.
Ifรธlge Ineos-sjefen blir bilmerkene allerede tvunget i kne av elbiler. Bare i England kunne 4,5 milliarder pund, tilsvarende 40 milliarder danske kroner, som ble pรธst ut i offentlig stรธtte til elbiler, vรฆre bortkastet.
โ Vi mรฅ erkjenne etterspรธrselen. At hybrider er den populรฆre lรธsningen. Men det har sin pris. Bilmerker har allerede brukt milliarder av pund pรฅ en strategi (elbiler, red.) som ikke fungerer.
โ Vi er allerede pรฅ et punkt der bransjen mister arbeidsplasser hver eneste dag. Alt fordi vi ikke anerkjenner kundenes etterspรธrsel. Pรฅ denne mรฅten risikerer vi bare at sjรฅfรธrene vil bli vรฆrende i eldre, mindre effektive biler over lengre tid.
Lynn Calder stรฅr ogsรฅ ved roret i et bilmerke som nettopp har kommet seg ut av en stรธrre produksjonsstans etter en konkurs. Les mer om det her .