Blogging med kunstig intelligens: Muligheter og begrensninger ved automatisert skriving

Det er ingen tvil om at kunstig intelligens har et stort potensial innenfor en rekke ulike sektorer og bransjer.

Fra gambling- og spillplattformer som Vulkan Vegas , til produksjon av biler og dataspill, og til รฅ sende mennesker ut i verdensrommet. Ja, kort sagt, det ser ikke ut til รฅ vรฆre noen grenser for hva AI kan brukes til.

I denne artikkelen fokuserer vi pรฅ et av de mest logiske omrรฅdene รฅ se pรฅ; nemlig tekstforfatning og blogging. Vi gjรธr dette av flere grunner โ€“ delvis fordi det er et interessant dilemma, men ogsรฅ fordi disse sรฅkalte sprรฅkmodellene som kan skrive artikler, for mange, sannsynligvis var deres fรธrste mรธte med AI.

Hvilke muligheter finnes det for blogging med AI?

Et av de mest รฅpenbare omrรฅdene vi kan samhandle med AI i dag er selvfรธlgelig via disse sรฅkalte sprรฅkmodellene. Og her trenger du ikke รฅ bruke mange minutter, fordi du blir gjort oppmerksom pรฅ teknologiens potensial.

Ved fรธrste รธyekast forestiller nok mange seg at bloggere nรฅ bare kan la AI-en pumpe ut tusenvis av artikler hver eneste dag โ€“ men det er ikke tilfelle. Det er selvsagt noen fordeler med รฅ bruke AI, som for eksempel;

  • Raske skisser av innholdet
  • Rask og effektiv research av emner
  • Avansert korrekturlesing

Men det betyr ikke at majoriteten av innholdet pรฅ nettet i dag er generert av AI. Du kan sammenligne det med at mange bloggere for eksempel bruker Microsoft Word โ€“ men nettopp derfor er det ikke Word som stรฅr bak artiklene.

Det er helt klart potensial for bloggere til รฅ bruke AI til รฅ lage mye sterkere artikler, men det er ogsรฅ noen krav som fortsatt er kritiske โ€“ bรฅde i forhold til kildene det refereres til โ€“ men ogsรฅ i forhold til hva AI-en kommer opp med. Dette skyldes i stor grad at en AI har en stor svakhet โ€“ den innrรธmmer ikke gjerne at den tar feil eller at den ikke vet noe.

Hvor utbredt er kunstig intelligens i blogging?

Kunstig intelligens er mye brukt i bloggsfรฆren. Faktisk bruker opptil 80 % av alle bloggere kunstig intelligens i en eller annen form. Men hva betyr egentlig det i forhold til blogginnlegg?

Selv om det er relativt enkelt รฅ finne ut hvor mange bloggere som bruker AI, er det vanskeligere รฅ forholde seg til i hvilken grad de gjรธr det, hvor ofte de gjรธr det, og hvor mye AI faktisk betyr for dem i hverdagen.

Det er en slags mentalitet om at ยซhvis du ikke gjรธr det, sรฅ sakker du akterutยป, som selvsagt er den samme mentaliteten som har vรฆrt grunnlaget for alt ยซvรฅpenkapplรธpetยป nรฅr det gjelder nรฆringsliv i รฅrevis. Og selv om det selvsagt kan vรฆre noe รฅ snakke om, er det viktig รฅ slรฅ fast at det ikke har blitt slik at all blogging nรฅ har blitt overtatt av AI โ€“ i hvert fall ikke ennรฅ.

Dette skyldes fรธrst og fremst leserne. Leserne vil foretrekke รฅ lese menneskeskapt innhold. Det er imidlertid svรฆrt vanskelig for leserne รฅ oppdage om noe er AI-generert, sรฅ kanskje det ikke tar lang tid fรธr AI virkelig kan ยซta igjenยป bloggerne โ€“ og da vil vi selvfรธlgelig nรฅ et nytt steg i ยซevolusjonenยป, og en mye stรธrre spredning.

Hvilke problemer er det med รฅ rulle ut teknologien?

Som med alle andre former for teknologi, finnes det selvsagt ogsรฅ noen svakheter โ€“ selv med kunstig intelligens. Vi berรธrte kort et av de viktigste problemene nettopp, nemlig at en AI ikke er sรฆrlig god til รฅ innrรธmme at den tar feil, eller at den rett og slett ikke vet nok om et emne til รฅ kunne gi et kvalifisert svar.

Dette betyr i bunn og grunn at du som blogger ikke kan vรฆre 100 % sikker pรฅ at alt AI-en kommer opp med er sannferdig. Og heldigvis finnes det fortsatt mange bloggere som bryr seg nok om innholdet sitt til รฅ sรธrge for รฅ faktasjekke artiklene sine.

Det interessante er at det ikke nรธdvendigvis er noe som blir bedre med det fรธrste. Disse store sprรฅkmodellene er selvsagt basert pรฅ data og artikler fra millioner og milliarder av avisartikler, blogginnlegg og mye mer โ€“ og selv om det brukes mye ressurser pรฅ รฅ kryssreferere disse artiklene, vil AI-en vรฆre feilaktig sรฅ lenge dataene er det.

Her er det kanskje lettere for folk รฅ overvinne det ยซfilosofiskeยป aspektet ved at ikke alle data er like, og kan kombinere det med sunn fornuft. Det er tross alt verdt รฅ sette pรฅ bremsene nรฅr det gjelder kunstig intelligens โ€“ for slik det er akkurat nรฅ, er det i bunn og grunn bare store sรธkemotorer som er i stand til รฅ skrive artikler, men hvem vet โ€“ kanskje selskaper vil lรธse denne utfordringen innen overskuelig fremtid?



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Dette er bilmerkene danskene er mest misfornรธyde med

Den รฅrlige AutoIndex-undersรธkelsen avslรธrer betydelige nedganger for Peugeot og...

Porsche gir sjefen 86 millioner kroner for รฅ si opp

Porsches รธkonomi er under press. Men ikke sรฅ presset...

Politiet har solgt bilene til gale sjรฅfรธrer for 51 millioner

Lovendringen fra 2021, som medfรธrte at politiet kunne beslaglegge...

Tesla ansetter sjรฅfรธrer til ยซselvkjรธrendeยป biler

Ingen Tesla kan kjรธre seg selv ennรฅ. Heller ikke...

Bilgiganten fรฅr ny sjef โ€“ blรธr 870 millioner kroner

Informasjonsgiganten Stellantis har fรฅtt ny administrerende direktรธr. Det er...

Aktuelt om bil โ€“ for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgรฅr to millioner รธkter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver mรฅned, og plattformene vรฅre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nรฅ kan du ogsรฅ nyte innholdet vรฅrt pรฅ norsk! Nyt vรฅre gratis bilnyheter - hver dag.

Kinesiske bilmerker anklaget for รฅ forfalske salgstall

Flere kinesiske bilmerker er nรฅ anklaget for รฅ manipulere salgstallene for รฅ fรฅ dem til รฅ se mye bedre ut enn de egentlig er....

Elbil mรฅ lades 12 ganger for รฅ kjรธre 1000 kilometer

Den nye Citroรซn e-C3 imponerer ikke nordmannen Bjorn Nyland, som mรฅtte lade elbilen 12 ganger bare for รฅ kjรธre 1.000 kilometer. Den nye Citroรซn...

Volkswagens mestselgende produkt er et ferdigmรฅltid

Volkswagen selger biler, men i virkeligheten er karriretten deres langt mer populรฆr. Nรฅ er polsen, som selger mer enn 8 millioner stykker per รฅr,...

Etter 3000 oppsigelser โ€“ Volvo stenger fabrikken

Produksjonen av elbilene Volvo EX90 og Polestar 3 er stanset ved Volvos fabrikk i South Carolina, USA. En viktig komponent fra en underleverandรธr mangler....

Bilgiganten fรฅr ny sjef โ€“ blรธr 870 millioner kroner

Informasjonsgiganten Stellantis har fรฅtt ny administrerende direktรธr. Det er Antonio Filosa som nรฅ skal ha ansvaret for konsernets totalt 14 bilmerker. Filosa ledet tidligere...

Danmarks stรธrste messe for elbiler? Du finner den i Odense

Bilmessen i Odense er Danmarks stรธrste messe for elbiler, superbiler og mye mer โ€“ og den kommer sterkt tilbake med alt fra prรธvekjรธringer til...

Bilgiganten skal bruke 6 milliarder pรฅ nye V8-motorer

General Motors vil bruke 6 milliarder dollar pรฅ utvikling av sjettegenerasjons V8-motorer til Chevrolet Silverado og GMC Sierra til tross for tidligere utfordringer med...

BYD saksรธkt for slavehandel โ€“ 31 ansatte delte ett toalett

Kinesiske BYD er saksรธkt for menneskehandel og dรฅrlige arbeidsforhold ved en ny fabrikk i Brasil. Aktoratet krever en halv milliard kroner. Sjokkerende anklager om...

Nicklas ble sjokkert: Tilhengerfestet koster 41 000 kroner

Nicklas Linder trodde han mรฅtte betale svimlende 41.000 kroner for et tilhengerfeste til Range Roveren sin. Men selve lรธsningen har spart ham for en...

43 prosent av sjรฅfรธrene vil nรฅ velge รฅ ikke kjรธpe Tesla

Hele 43 prosent av elbileiere velger nรฅ รฅ ikke kjรธpe Tesla pรฅ grunn av Elon Musks politiske handlinger, selv om Tesla Model Y fortsatt...

Victoria kjรธrer en 34 meter lang lastebil: ยซDet er gรธyยป

Mot Victoria Deichmann. En av sjรฅfรธrene som takler de nรฅ lovlige 34,5 meter lange lastebilene. Nye regler รฅpner for rekordbrytende lastebilkonvoier. Victoria Deichmann er...

Danske e-sportslag: Pรฅ vei mot global dominans?

Det fรธles som om det bare var kort tid siden verden besvimte av det danske Astralis-laget. Nรฅ hadde det skjedd; Verden hadde vรฆrt vitne...