Det er ingen tvil om at kunstig intelligens har et stort potensial innenfor en rekke ulike sektorer og bransjer.
Fra gambling- og spillplattformer som Vulkan Vegas , til produksjon av biler og dataspill, og til รฅ sende mennesker ut i verdensrommet. Ja, kort sagt, det ser ikke ut til รฅ vรฆre noen grenser for hva AI kan brukes til.
I denne artikkelen fokuserer vi pรฅ et av de mest logiske omrรฅdene รฅ se pรฅ; nemlig tekstforfatning og blogging. Vi gjรธr dette av flere grunner โ delvis fordi det er et interessant dilemma, men ogsรฅ fordi disse sรฅkalte sprรฅkmodellene som kan skrive artikler, for mange, sannsynligvis var deres fรธrste mรธte med AI.
Hvilke muligheter finnes det for blogging med AI?
Et av de mest รฅpenbare omrรฅdene vi kan samhandle med AI i dag er selvfรธlgelig via disse sรฅkalte sprรฅkmodellene. Og her trenger du ikke รฅ bruke mange minutter, fordi du blir gjort oppmerksom pรฅ teknologiens potensial.
Ved fรธrste รธyekast forestiller nok mange seg at bloggere nรฅ bare kan la AI-en pumpe ut tusenvis av artikler hver eneste dag โ men det er ikke tilfelle. Det er selvsagt noen fordeler med รฅ bruke AI, som for eksempel;
- Raske skisser av innholdet
- Rask og effektiv research av emner
- Avansert korrekturlesing
Men det betyr ikke at majoriteten av innholdet pรฅ nettet i dag er generert av AI. Du kan sammenligne det med at mange bloggere for eksempel bruker Microsoft Word โ men nettopp derfor er det ikke Word som stรฅr bak artiklene.
Det er helt klart potensial for bloggere til รฅ bruke AI til รฅ lage mye sterkere artikler, men det er ogsรฅ noen krav som fortsatt er kritiske โ bรฅde i forhold til kildene det refereres til โ men ogsรฅ i forhold til hva AI-en kommer opp med. Dette skyldes i stor grad at en AI har en stor svakhet โ den innrรธmmer ikke gjerne at den tar feil eller at den ikke vet noe.
Hvor utbredt er kunstig intelligens i blogging?
Kunstig intelligens er mye brukt i bloggsfรฆren. Faktisk bruker opptil 80 % av alle bloggere kunstig intelligens i en eller annen form. Men hva betyr egentlig det i forhold til blogginnlegg?
Selv om det er relativt enkelt รฅ finne ut hvor mange bloggere som bruker AI, er det vanskeligere รฅ forholde seg til i hvilken grad de gjรธr det, hvor ofte de gjรธr det, og hvor mye AI faktisk betyr for dem i hverdagen.
Det er en slags mentalitet om at ยซhvis du ikke gjรธr det, sรฅ sakker du akterutยป, som selvsagt er den samme mentaliteten som har vรฆrt grunnlaget for alt ยซvรฅpenkapplรธpetยป nรฅr det gjelder nรฆringsliv i รฅrevis. Og selv om det selvsagt kan vรฆre noe รฅ snakke om, er det viktig รฅ slรฅ fast at det ikke har blitt slik at all blogging nรฅ har blitt overtatt av AI โ i hvert fall ikke ennรฅ.
Dette skyldes fรธrst og fremst leserne. Leserne vil foretrekke รฅ lese menneskeskapt innhold. Det er imidlertid svรฆrt vanskelig for leserne รฅ oppdage om noe er AI-generert, sรฅ kanskje det ikke tar lang tid fรธr AI virkelig kan ยซta igjenยป bloggerne โ og da vil vi selvfรธlgelig nรฅ et nytt steg i ยซevolusjonenยป, og en mye stรธrre spredning.
Hvilke problemer er det med รฅ rulle ut teknologien?
Som med alle andre former for teknologi, finnes det selvsagt ogsรฅ noen svakheter โ selv med kunstig intelligens. Vi berรธrte kort et av de viktigste problemene nettopp, nemlig at en AI ikke er sรฆrlig god til รฅ innrรธmme at den tar feil, eller at den rett og slett ikke vet nok om et emne til รฅ kunne gi et kvalifisert svar.
Dette betyr i bunn og grunn at du som blogger ikke kan vรฆre 100 % sikker pรฅ at alt AI-en kommer opp med er sannferdig. Og heldigvis finnes det fortsatt mange bloggere som bryr seg nok om innholdet sitt til รฅ sรธrge for รฅ faktasjekke artiklene sine.
Det interessante er at det ikke nรธdvendigvis er noe som blir bedre med det fรธrste. Disse store sprรฅkmodellene er selvsagt basert pรฅ data og artikler fra millioner og milliarder av avisartikler, blogginnlegg og mye mer โ og selv om det brukes mye ressurser pรฅ รฅ kryssreferere disse artiklene, vil AI-en vรฆre feilaktig sรฅ lenge dataene er det.
Her er det kanskje lettere for folk รฅ overvinne det ยซfilosofiskeยป aspektet ved at ikke alle data er like, og kan kombinere det med sunn fornuft. Det er tross alt verdt รฅ sette pรฅ bremsene nรฅr det gjelder kunstig intelligens โ for slik det er akkurat nรฅ, er det i bunn og grunn bare store sรธkemotorer som er i stand til รฅ skrive artikler, men hvem vet โ kanskje selskaper vil lรธse denne utfordringen innen overskuelig fremtid?