Priskrigen i Kina eskalerer. BMW setter ned prisen på 5-serie med 140.000 kroner, mens Tesla sletter renten på en rekke billån.
Kinas bilmarked rystes av en voldsom priskrig. Konkurransen legger press på bilprodusentene. BMW gir nå stor rabatt på den nye 5-serien. Tesla og Xiaomi bruker også nye metoder for å lokke kunder.
BMW kjenner tydelig presset. Den nye, utvidede BMW 525Li M-Sport selges nå betydelig billigere i Beijing. Prisen er satt ned til rundt 400.000 kroner ifølge kinesiske medier .
Det tilsvarer en rabatt på cirka 140.000 danske kroner. Det er et stort beløp for en ny bilmodell. Tyske premiummerker har generelt problemer med å selge i Kina for øyeblikket.
Andre merker følger etter med priskutt. Ford, for eksempel, tilbyr den nye Territory plug-in hybrid SUV billig. Den koster nå under 130.000 kroner etter en rabatt på cirka 26.650 kroner.
Den elegante sedanen MG7 har også fått prisjustert ned. Den koster nå rundt 97.500 kroner. Kjøpere kan også få en bonus på cirka 7.150 kroner for sin gamle bil dersom den fortsatt går.
Tesla og Xiaomi lokker også med tilbud
Tesla bruker finansiering som et våpen i priskrigen. Kinesiske kunder kan kjøpe den nye Model Y Juniper. De kan også kjøpe Model 3 uten å betale renter.
Nullrentetilbudet gjelder i inntil fem år for Model 3. Dette gjør bilen mer tilgjengelig for mange kjøpere. Det er en gjeninnføring av et tidligere lignende tilbud fra Tesla i Kina.
Selv nye spillere som Xiaomi føler konkurransen. De må også tilby ekstra fordeler for å tiltrekke seg kunder. Elbilen deres SU7 Ultra er kjent for sin høye ytelse.
Når du kjøper SU7 Ultra, tilbyr Xiaomi en karbonfiberpakke. Pakken har en verdi på cirka 81.250 danske kroner. Dette skal gjøre toppmodellen, som har over 1000 hestekrefter, mer attraktiv.
Den voldsomme priskrigen får store konsekvenser for bilprodusentene. Noen produsenter sliter med økonomien. Dette gjelder også store aktører som SAIC.
Bilmerker sliter med økonomien
SAIC eier blant annet det tidligere britiske MG-merket, og det sies at det satser på flere av bilene sine. Dette betyr at produksjonskostnadene overstiger salgsprisen på de aktuelle modellene.
Det manglende overskuddet skal dekke alle andre kostnader for bilprodusenten. Dette legger et hardt press på økonomien til bilprodusentene. Dette skaper usikkerhet i det store kinesiske markedet.
Situasjonen forverres for europeiske merker av potensielle nye tollsatser på 25 prosent fra USA. Noen observatører spår en tøff separasjon i Kina. Bare de sterkeste bilprodusentene forventes å overleve den nåværende priskrigen.
Det er også rapportert om problemer for andre etablerte merker. Nylig kom det frem at 40 Mercedes-forhandlere måtte stenge i Kina. Dette viser presset på premiumsegmentet i landet.
Priskrigen i Kina viser et marked i stor endring. Mange nye kinesiske bilmerker legger press på de etablerte aktørene fra Europa, USA og Japan.
Du kan lese mye mer om nye bilmodeller, tester og nyheter fra hele bransjen, inkludert krisen vi nå står overfor, hver dag her hos Boosted.