BMW kan ha mistet årsaken til et av forbrenningsmotorens største problemer – nemlig sot. Løsningen ligger i et nytt patent.
BMW har søkt patent på en ny teknologi som skal eliminere problemer med sotavleiringer i forbrenningsmotorer.
Sot kan bygge seg opp på motorens inntaksventiler og over tid redusere ytelsen og øke drivstofforbruket.
I patentet beskriver BMW en løsning som potensielt kan minimere sot på ventilene og samtidig gjøre motoren mer effektiv.
Dette skriver Carmoses , som hentet patentsøknaden på EUs patent- og varemerkekontor i München, Tyskland.
Generelt transporteres luft og oljedamp fra veivhuset til inntaksmanifolden ved hjelp av trykkforskjeller.
Dette er en velkjent metode som brukes i mange biler. BMW foreslår å bruke en venturipumpe i stedet, som kan blande dampene fra veivhuset med frisk luft.
LES OGSÅ: Regjeringen gjør disse bilene billigere i Danmark fra 1. januar
I følge patentet er det lagt til en separator som skiller olje fra gassene i motoren. Oljen føres tilbake til oljesumpen, mens resten av dampene ledes bort. På denne måten minimeres risikoen for at 'restproduktet' – dvs. soten – legger seg som avleiringer i motoren.
Som bilist kan opphopningen av sotpartikler, slik den er nå, frigjøres fra i motoren. Men dette krever vanligvis kostbar rengjøring eller utskifting av hele deler.
Det kan være både dyrt og tidkrevende. Ved å forhindre at soten i det hele tatt dannes, kan BMWs nye teknologi spare bilistene for mye penger i verkstedregninger.
I patentsøknaden sier ikke BMW hvilke modeller den nye teknologien er beregnet på. Eller om denne typen ting vil være ekstrautstyr.
Patentet er sendt inn til European Patent Authority, hvor det nå skal vurderes.
Den nye teknologien er et eksempel på hvordan bilmerker fortsatt prøver å forbedre effektiviteten til forbrenningsmotoren og redusere dens miljøpåvirkning.
Porsche prøver også å redde forbrenningsmotoren. Og dette selv i en tid med stadig strengere krav til teknologiens CO2-utslipp. Les mer om det her .
Andre har satt seg fore å heve listen for hvor mye av energien fra selve drivstoffet dieselmotorer kan utnytte. Her er kineserne angivelig veldig langt fremme.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!