21. november, 2024

BMW har mistet det store problemet med forbrenningsmotoren

BMW kan ha mistet årsaken til et av forbrenningsmotorens største problemer – nemlig sot. Løsningen ligger i et nytt patent.

BMW har søkt patent på en ny teknologi som skal eliminere problemer med sotavleiringer i forbrenningsmotorer.

Sot kan bygge seg opp på motorens inntaksventiler og over tid redusere ytelsen og øke drivstofforbruket.

I patentet beskriver BMW en løsning som potensielt kan minimere sot på ventilene og samtidig gjøre motoren mer effektiv.

Dette skriver Carmoses , som hentet patentsøknaden på EUs patent- og varemerkekontor i München, Tyskland.

Generelt transporteres luft og oljedamp fra veivhuset til inntaksmanifolden ved hjelp av trykkforskjeller.

Dette er en velkjent metode som brukes i mange biler. BMW foreslår å bruke en venturipumpe i stedet, som kan blande dampene fra veivhuset med frisk luft.

LES OGSÅ: Regjeringen gjør disse bilene billigere i Danmark fra 1. januar

I følge patentet er det lagt til en separator som skiller olje fra gassene i motoren. Oljen føres tilbake til oljesumpen, mens resten av dampene ledes bort. På denne måten minimeres risikoen for at 'restproduktet' – dvs. soten – legger seg som avleiringer i motoren.

Som bilist kan opphopningen av sotpartikler, slik den er nå, frigjøres fra i motoren. Men dette krever vanligvis kostbar rengjøring eller utskifting av hele deler.

Det kan være både dyrt og tidkrevende. Ved å forhindre at soten i det hele tatt dannes, kan BMWs nye teknologi spare bilistene for mye penger i verkstedregninger.

I patentsøknaden sier ikke BMW hvilke modeller den nye teknologien er beregnet på. Eller om denne typen ting vil være ekstrautstyr.

Patentet er sendt inn til European Patent Authority, hvor det nå skal vurderes.

Den nye teknologien er et eksempel på hvordan bilmerker fortsatt prøver å forbedre effektiviteten til forbrenningsmotoren og redusere dens miljøpåvirkning.

Porsche prøver også å redde forbrenningsmotoren. Og dette selv i en tid med stadig strengere krav til teknologiens CO2-utslipp. Les mer om det her .

Andre har satt seg fore å heve listen for hvor mye av energien fra selve drivstoffet dieselmotorer kan utnytte. Her er kineserne angivelig veldig langt fremme.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

R8 får ingen erstatning – Audi dropper morsomme biler

Audis modellutvalg bugner i dag av SUV-er som er...

De mest aggressive sjåførene eier disse bilene

Det er særlig sjåfører som eier tyske merker som...

Renault angrer også – knapper kommer tilbake

Renault hevder det vil «radikelt revurdere» måten merket lager...

Tesla-folk vil avskaffe statlige subsidier til elbiler

Det kan gagne Tesla enda mer om USAs fremtidige...

Bilforhandler kjøpte forlatt racerbane fordi han kan

En Mercedes-forhandler i Canada har kjøpt en forlatt racerbane...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Bilforhandler kjøpte forlatt racerbane fordi han kan

En Mercedes-forhandler i Canada har kjøpt en forlatt racerbane fordi han kan. Nå kommer det kundene til gode, heter det. En Mercedes-forhandler i Calgary,...

Forsker foreslår at alle elbiler må ha en ny knapp

Buttons gjør comeback i nye biler. Snart kan det komme en knapp som kan redusere dekkslitasjen, tror svensk forsker. Elbiler og dekkslitasje henger uløselig...

Bilgiant sier opp ytterligere 2.900 ansatte

Ford i Tyskland har vært på en seriøs diett i år, og nå mister ytterligere 2900 ansatte jobben. De fleste på fabrikken i Köln....

EU vil tvinge bilister til å skrote eldre biler

Med en ny lov vil EU tvinge bilistene til å skrote biler hvis reparasjoner og utskiftninger koster mer enn bilens verdi. Men det er...

Så mye rekkevidde taper elbiler i kaldt vær

Det er den tiden av året. Det har blitt kaldt igjen. Og det lider elbiler av. Norsk NAF har funnet ut hvordan det går...

XPENG G6 vinner stor pris for teknologisk innovasjon

XPENG G6 har blitt kåret til "Årets teknologiske frontlober" på Auto Awards 2024 i København. XPENG G6 har nettopp fått tittelen "Årets teknologiske frontlober"...

Hvordan planlegge den perfekte bilferien

Bilferie er en enkel og morsom måte å feriere på, hvor man er mye sammen som en gruppe. Det krever imidlertid litt planlegging, så...

1,1 millioner danske sjåfører får INGEN hjelp i 2025

Staten forventer at bensin og diesel vil falle i literpris. Derfor får ikke 1,1 millioner dansker noen hjelp til høyere veiskattefradrag. Staten forventer at...

Ford avviser Tesla-ryktene som "helt falske"

Ryktet har allerede spredt seg helt til regissørenes korridorer på Ford, hvor de nå føler behov for å vise historien om en Tesla-overtakelse. Det...

Danske elbileiere gjør den samme dyre feilen

Dette kan koste danske elbileiere dyrt. Likevel gjør mange av dem samme feil - nemlig at bremsepedalen skal være. Mange eiere av elbiler i...

Småbilmerket bygger siste modell med Audis 5-sylindre

Det lille nederlandske bilmerket Donkervoort er klar til å pensjonere både Audis femsylindrede bensinmotor og sin egen F22-modell. Nederlandske Donkervoort har bestemt seg for...

Det er over – spesiell Porsche eksisterer ikke lenger

Etter 2500 eksempler skrotet Porsche 911 Dakars samlebånd. Bilen må aldri bygges om. Porsche 911 Dakar er nå ute av produksjon etter en ellers...