Stopp forbudet mot forbrenningsmotoren eller bli avhengig av Kina, sa BMW-sjef Oliver Zipse.
Paris Motor Show er i full gang, og BMW-sjef Oliver Zipse har tilbrakt noe av tiden i sรธkelyset.
Men pรฅ scenen i Paris hadde regissรธren spesielt ett krav โ stopp forbudet mot forbrenningsmotoren. Og hvis EU ikke er villig til det, mรฅ man inngรฅ kompromisser og bli avhengig av Kina.
For selv om BMW faktisk er et av fรฅ bilmerker som klarer รฅ รธke salget av elbiler, er ikke direktรธren i tvil om at 2035-forbudet mรฅ rulles helt tilbake.
โ En korreksjon av elbilmรฅlet pรฅ 100 prosent fra 2035 vil gjรธre europeiske bilprodusenter mindre avhengige av Kina for batterier, sa Oliver Zipse pรฅ bilmessen i Paris.
Og holdningen โ spesielt i forhold til trusselen fra Kina โ er ikke Zipse alene om รฅ stรฅ pรฅ. Flere analytikere pรฅpeker at den europeiske bilindustrien blir forbigรฅtt internt av kineserne.
LES OGSร
: Elbil brant totalt ned tre hus โ ยซingen vanlig brannยป
I et forsรธk pรฅ รฅ legge en demper pรฅ kineserne har EU vedtatt en straffetoll pรฅ alle elbiler bygget i Kina. Men det ser neppe ut til รฅ ha noen effekt. Til og med Tesla, som har Model 3 bygget i Kina, har nettopp satt ned prisen pรฅ selv samme bil. Blรฅ. her i Danmark.
โ For รฅ opprettholde den vellykkede kursen er en strengt teknologinรธytral vei innenfor de politiske rammene avgjรธrende, sier BMWs direktรธr.
BMWs svar pรฅ konkurranse fra kineserne er en flerstrenget strategi. Bokstavelig talt sรฅnn. Tyskerne รธnsker รฅ bygge biler med forbrenningsmotorer, elektriske motorer og biler som gรฅr pรฅ alternativt drivstoff. For eksempel ved brenning av hydrogen eller syntetisk bensin/diesel.
Toyota har de samme tankene. Her er styreleder Akio Toyoda faktisk sรฅ bastant i sin skepsis til elbiler at han ikke vil tro at elbiler noen gang vil fรฅ mer enn 30 prosent av det globale bilmarkedet. Les mer om det her .