En ny patentsøknad avslører at BMW ikke har hastverk med å legge bensinmotoren i graven. Tvert imot, en ny type sylinderdeaktivering er på vei.
Bensinmotorer spiller fortsatt en rolle hos BMW, selv om mange av konkurrentene i økende grad fokuserer på elbiler.
En ny patentsøknad avslører at folkene fra München jobber med en eller flere bensinmotorer med uvanlig design.
BMWs løsning skal – i hvert fall i teorien – både gi bedre drivstofføkonomi og redusere utslippene. Kort sagt, hold forbrenningsmotoren relevant lenger for flere sjåfører.
Motorens design skiller seg fra den vanlige forbrenningsmotoren ved å ha stempler i forskjellige størrelser.
Carmoses skriver.
Dette betyr at ikke alle sylindre fungerer på samme måte når motoren går. Ved kun å aktivere utvalgte sylindre til bestemte tider, kan drivstofforbruket reduseres betydelig.
Litt som vi kjenner i dag fra sylinderdeaktivering i de mer vanlige bensin- og dieselmotorene, hvor bilmerkene ønsker å spare ekstra på de dyre dråpene.
I teorien er BMWs teknologi bare en ekstra belastning på den(e) aktive sylinderen(e), men de tyske ingeniørene mener de har funnet en løsning.
Motoren fungerer ved å koble en primær sylinder med en sekundær sylinder gjennom et toveis ventilsystem.
Avgassene fra primærsylinderen utnyttes i sekundæren. Den må også få mer energi ut av selve drivstoffet.
I dag bruker selv de mest energieffektive forbrenningsmotorene sjelden mer enn 40 til 42 prosent av energien. Resten blir til litt varme i hytta, mens flertallet er borte.
Hovedsylinderen gjør det meste av jobben. Mens den andre sylinderen er mindre belastet. Og selv om det høres ut som noe bare blir mer utslitt enn noe annet, mener BMW det stikk motsatte er tilfelle.
Tyskerne mener selv de har funnet nøkkelen til en enda mer stillegående motor.
Ved å justere dreiemomentet på veivakselen og optimalisere timingen, går motoren stabilt uavhengig av antall sylindre.
Den nye teknologien kan derfor brukes på både de små 3-sylindrede, de større inline-seks- og V8-motorene. BMW sier imidlertid at systemet fungerer best i motorer med et "oddetall sylindre".
I tillegg planlegger BMW å plassere utslippsbegrensende utstyr som katalysatorer nær primærsylinderen.
Dette sikrer raskere oppvarming og mer effektiv forbrenning. Jo renere forbrenningen er, desto bedre er restproduktet. Det betyr færre skadelige utslipp.
Mens flere produsenter har stoppet utviklingen av nye forbrenningsmotorer fullstendig, ser BMW fortsatt potensiale i å foredle teknologien. Men tyskerne er ikke alene.
I februar i fjor viste Toyota hvordan de allerede kan utstyre biler med filtre som fanger opp CO2. Tanken er at bilene skal trekke ut nitrogenet fra luften. Les mer om det her .